Goed doel? Prima, maar wees alert!

Johan van de Gronden, directeur van het Wereldnatuurfonds, is ”voorzichtig met de kortademige suggestie dat je door consumeren de wereld kunt verbeteren” (nrc.next, 20 februari). Ik begrijp Van de Gronden, maar denk tóch dat je door consumeren de wereld kunt verbeteren. Niet door het kopen van producten waarmee je een goed doel steunt, maar door het kopen van producten die gemaakt zijn met respect voor mens en milieu. Laatst werd ik bijna verleid tot het kopen van de Converse RED schoenen: ze waren mooi en steunden een goed doel.

Tot ik in de schoenen zag staan dat ze gemaakt waren in China. Dat is niet perse slecht, maar ik wilde - zeker voor zo`n product - de garantie hebben dat ze gemaakt zijn onder fatsoenlijke arbeidsomstandigheden. Nu twee maanden geleden heb ik dan ook een mail gestuurd naar RED. Ik wacht nog steeds op antwoord. Het zou zomaar kunnen dat de schoenen zijn gemaakt door iemand die daar slecht voor is betaald of misschien wel erger. Aan de ene kant uitbuiting in stand houden en dat aan de andere kant afkopen door een deel van de opbrengst aan een goed doel te geven? Mij niet gezien. Ik heb de schoenen niet gekocht.

Brieven en stukken graag sturen naar opinext@nrc.nl