Consument blijft flink uitgeven

De kredietcrisis, gerommel op de beurzen en speculatie over een recessie weerhouden Nederlanders niet om te consumeren. Vorig jaar gaven huishoudens 2 procent meer uit aan diensten en goederen dan in het jaar daarvoor. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag.

Vooral duurzame consumptiegoederen zoals meubels en auto’s, maar ook kleding, waren in trek. De besteding aan deze goederen steeg vorig jaar met 4,4 procent ten opzichte van 2006.

„Bijna de helft van alle Nederlanders heeft een lcd-televisie. Die moeten ze ergens kopen”, zegt een woordvoerder van het CBS. „De besteding aan duurzame goederen is de aanjager van de consumptiegroei.” In totaal ging 20 procent van alle uitgaven van een huishouden op aan duurzame goederen.

Ook gaven Nederlanders meer geld uit aan diensten als huisvesting, gezondheidszorg, openbaar vervoer en buiten de deur eten. In totaal spendeerden consumenten 1,7 procent meer aan diensten dan in 2006. Volgens het CBS gaat de helft van alle uitgaven van een gezin op aan dienstverlening.

De consumptiegroei van voeding steeg vorig jaar met 0,25 procent maar licht.

Alleen het gasverbruik drukte vorig jaar de consumptiegroei, stelt het CBS. Door de relatief milde winter stookten Nederlandse huishoudens in de eerste maanden van 2007 aanzienlijk minder dan in 2006. Aan het eind van 2007 was het gasverbruik wel hoog, maar dit was niet genoeg om de zachte winter te compenseren.

Vorig jaar steeg het consumptieniveau met 3 procent. Volgens het CBS is de groei van de afgelopen twee jaar de hoogste sinds de dotcomzeepbel in 2000 uiteenspatte. In de periode 2001 tot en met 2005 bleef de groei elk jaar onder de 1,5 procent. In 2003 was er zelfs sprake van een lichte krimp in het consumptieniveau ten opzichte van 2002.

Voor de consumptie in duurzame goederen was de periode 2001-2005 nog zwaarder. Geen enkel jaar nam de consumptie met meer dan 1 procent toe. In 2003 kromp de besteding aan deze producten zelfs met 1,5 procent.