Reed Elsevier zet vakbladen inclusief Elsevier te koop

Reed Elsevier wil zijn divisie vaktijdschriften verkopen. Het Brits-Nederlandse uitgeversconcern zet daarmee het Nederlandse opinieweekblad Elsevier in de etalage. De verkoop moet Reed Elsevier minder afhankelijk maken van de advertentiemarkt.

Dat heeft het uitgeversconcern vanochtend bekendgemaakt bij de presentatie van de jaarcijfers. De tijdschriftendivisie Reed Business Information, tevens uitgever van FEM Business en Misset Horeca in Nederland en Variety in de VS, is een van de drie onderdelen van het uitgeversconcern. Reed Elsevier geeft verder juridische, wetenschappelijke en medische publicaties uit. Het bedrijf verkocht vorig jaar al zijn divisie voor schoolboeken Harcourt. Reed Elsevier blijft wel vakbeurzen organiseren.

Het uitgeversconcern kondigde verder forse bezuinigingen aan die het bedrijf de komende drie jaar 335 miljoen euro moet opleveren. Britse kranten meldden eerder dat de operatie circa duizend arbeidsplaatsen zou kosten, maar dat wilde Reed Elsevier vanochtend niet bevestigen. Het concern zou vooral banen willen schrappen bij ondersteunende afdelingen. Het bedrijf maakte tevens de overname bekend van het Amerikaanse ChoicePoint voor 2,8 miljard euro.

Reed Elsevier boekte in 2007 een nettowinst van 1,7 miljard euro. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2006. De omzet van de drie overgebleven divisies steeg licht van 6,63 miljard euro in 2006 naar 6,69 miljard in 2007.

Crispin Davis: pagina 17