Op zoek naar werkende inspirerende moeders

In Lof (5,50 euro), een tijdschrift ‘voor moeders met ambitie’, vertelt hoofdredacteur Jolanda Holwerda dat ze in New York op bezoek is geweest bij de redactie van het blad Working Mother. Het derde nummer van Lof ligt net in de winkel, terwijl Working Mother al 27 jaar bestaat. Zoveel ervaring, daar kunnen ze bij Lof nog wat van leren. En dus begint Lof ook, net als haar Amerikaanse grote zus, met een onderzoek naar de ‘beste bedrijven’ voor moeders. En de activiteiten die Working Mother onderneemt, leek Lof ook wel wat, met als gevolg dat nog dit jaar de Lof Nationale Werkende Moederdagontbijt plaatsvindt. Tijdens dit ontbijt worden „alle werkende moeders in het zonnetje gezet”.Tevens wordt een Lofrolmodel gekozen: een inspirerende werkende moeder. De fascinatie voor rolmodellen komt duidelijk terug in het blad. Zo vertelt alleenstaande moeder Astrid Elburg hoe ze zeven dagen per week kan werken én voor haar kinderen kan zorgen. En gaat het artikel op pagina 30 specifiek over „de roep om vrouwelijke rolmodellen” (die „in Nederland steeds groter wordt”).

Het tijdschrift Viva Mama (2,99 euro), dat zes keer per jaar verschijnt, heeft een iets minder duidelijke focus. In het maart/april-nummer staan levensverhalen (over Marian, die met 117 kilo volgens haar gynaecoloog te zwaar was voor een behandeling om zwanger te worden), interviews (met Rossana Lima, die in september een kind kreeg met Patrick Kluivert) en natuurlijk ontbreekt een variant op Viva’s bekende rubriek Any Body (in dit geval: Any Mama) niet. In Any Mama vertelt moeder Iris (27) over de impact van twee zwangerschappen op haar lichaam. „Bang dat mijn borsten gaan hangen, ben ik niet. Ik bouw net als de eerste keer de borstvoeding rustig af.”

Onder het kopje ‘kan het gekker?’ somt Viva Mama de „leukste, slimste en meest overbodige babygadgets” op. De titel is treffend. Zo bestaat er een knuffelbeer die een rustgevend aroma verspreidt nadat je ’m twee minuten in de magnetron hebt gelegd. En is er voor zwangere vrouwen een borstenhouder te koop (een soort deegroller zonder handvaten), die rimpels tussen je borsten moet voorkomen.

Beeld lijkt met name het specialisme van Kek, een tijdschrift voor ‘leuke ouders’ (4,95 euro). En omdat prinses Amalia in december 4 jaar is geworden, komt het thema ‘koninklijk’ regelmatig (in beeld) terug. Zo hebben twee ontwerpers op verzoek van Kek een japon ontworpen voor de prinses en begint op pagina 38 een modereportage waarbij lookalikes van Amalia ‘design van Nederlandse bodem’ tonen. Er wordt nog aandacht besteed aan ‘hoffelijke uitjes’ en de Duitse barones Birgit Tyszkiewicz vertelt over haar eigen kindermodecollectie.

Artikelen zijn er over een meisje dat geesten ziet, privé-onderwijs en nanny’s. Want „wie zijn toch die dames die zorgen dat het gezinsleven op rolletjes loopt?” Zes nanny’s, op de foto met de oppaskinderen, vertellen wat ze van hun werk vinden. Zo zegt de Zuid-Afrikaanse Monique (20), au pair van Thijs en Ziggy: „Ik voel me echt thuis bij het gezin. We zijn al naar Engeland, Frankrijk en Italië geweest. En ik heb veel vrienden gemaakt. Het is bijna te mooi om waar te zijn.”