‘Minder cyclisch worden’

Na de educatieve tak vorig jaar staan nu de vaktijdschriften in de etalage. Reed Elsevier wil minder afhankelijk zijn van de conjunctuur.

En toen waren er nog maar twee. Na de verkoop van zijn divisie voor schoolboeken zet Reed Elsevier nu het onderdeel voor vaktijdschriften in de verkoop. Het Brits-Nederlandse uitgeversconcern gaat zich concentreren op de divisies voor juridische en voor wetenschappelijke informatie. Dat maakte het bedrijf vandaag bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. Reed Elsevier boekte in 2007 een winst van 1,7 miljard euro (2006: 919 miljoen). De omzet (zonder de schoolboeken) groeide met 1 procent naar 6,69 miljard euro.

Reed Elsevier neemt op termijn afscheid van het opinieweekblad Elsevier. Waarom stoot u het vlaggeschip van het bedrijf af?

„Het was niet gemakkelijk om die beslissing te nemen”, zegt bestuursvoorzitter Crispin Davis in een telefonische toelichting. „Maar er zit een duidelijke strategie achter. Wij willen minder cyclisch zijn, minder afhankelijk van advertenties. Bovendien is de naam niet verloren. Onze wetenschappelijke en medische divisie heet Elsevier. De naam staat groot op ons kantoor in Amsterdam.”

U verkocht de schoolboeken van Harcourt en nu de tijdschriften van Reed Business. Tegelijkertijd koopt u ChoicePoint, uitgever van data voor verzekeringsmaatschappijen.

„Nogmaals, het is een strategisch besluit. We versterken hiermee ons portfolio. Dat krijgt zo meer focus, het portfolio is samenhangender. We richten ons meer op internet en minder op papier. Dat biedt ons de mogelijkheid om sneller te groeien, om de technologie die we gebruiken te verbeteren en ondersteunende afdelingen te stroomlijnen.”

Analisten schatten dat Reed Business Information tussen 1,0 en 1,5 miljard euro zou moeten kosten. Wat voor bedrag heeft u in gedachten?

„Wij doen geen mededelingen over de prijs en de timing van de mogelijke verkoop. Het kan nog alle kanten op gaan. Het belangrijkste is het maximaliseren van de winst voor de aandeelhouders. Ik denk wel dat we geduld moeten hebben met de verkoop van Reed Business. De kredietcrisis maakt dit niet het optimale moment voor een verkoop.”

U kondigde vandaag ook forse bezuinigingen aan. Die moeten in ruim drie jaar 335 miljoen euro opleveren. Kost dat inderdaad duizend banen, zoals The Sunday Telegraph onlangs schreef?

„Ik kan alleen zeggen dat we verwachten dat de herstructurering een gunstig effect zal hebben op de resultaten. Ik geef geen commentaar op berichten over een mogelijk banenverlies. We willen eerst onze medewerkers informeren. Het artikel in The Sunday Telegraph was pure speculatie.”

U heeft 2,8 miljard euro over voor het Amerikaanse bedrijf ChoicePoint. Waarom?

„Wij willen onze positie versterken in de markt voor wat wij noemen risk management. ChoicePoint is een zeer goed renderende onderneming die must-have-informatie en analyses publiceert voor de verzekeringsbranche. Het is een juweel van een bedrijf. Ik verwacht veel synergie met LexisNexis [de juridische divisie, red].”

U zei eerder dat Reed Elsevier niet immuun is voor de crisis op de financiële markten. Wat verwacht u voor het huidige boekjaar?

„Wij hebben goede posities in aantrekkelijke markten. Dat blijkt nu al met een sterke omzet en een sterke winst voor 2007. De veranderingen die we doorvoeren zullen dat alleen nog maar verbeteren. We verwachten snel het effect te zien van de kostenreducties.”

En dan bent u klaar voor de overname van Wolters Kluwer?

„Zolang ik hier zit wordt daar al over gepraat. Maar dat is nu niet aan de orde.”