Icoon meert in het najaar aan

De ss Rotterdam in 1959. Foto Havenbedrijf Rotterdam De ss Rotterdam komt toch naar Rotterdam. Het vroegere vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn (in het bouwjaar 1958 het grootste Nederlandse passagiersschip tot dan toe) is aangekocht door woningcorporatie Woonbron. Woningcorporatie Woonbron, Investeringsmaatschappij Eurobalance en het Rotterdamse Albeda College gaan het schip deels bestemmen voor toerisme en deels voor huisvesting. De machinekamer en de brug worden ingericht als museum, het theater wordt wellicht een congrescentrum en de hutten kunnen worden gebruikt als hotel of voor kortdurende huisvesting. Leerlingen van het Albeda College gaan meehelpen aan de restauratie van het schip door er werkstages te volgen. Woonbron en Eurobalance hebben de ss Rotterdam voor 1,75 miljoen euro gekocht van het Havenbedrijf Rotterdam. Het Havenbedrijf leende in 2003 aan zakenman Joep van den Nieuwenhuyzen 5 miljoen euro voor de aankoop van het schip. De ss Rotterdam bleek een miskoop, onder meer doordat door het vele erin verwerkte asbest de kosten voor restauratie enorm opliepen. Volgend jaar komt het schip, hier op een foto uit 1959, naar Rotterdam. (Foto Havenbedrijf Rotterdam) Havenbedrijf Rotterdam

Drie jaar later en tientallen miljoenen euro’s duurder, maar ‘zij’ komt. Komend najaar meert de ss Rotterdam eindelijk aan in de stad, waar het voormalige vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn in 1958 te water ging. Totale kosten: 140 miljoen euro. „Een risicovolle investering, maar wij geloven in de meerwaarde”, zegt directeur Martien Kromwijk van de woningcorporatie Woonbron, die het historische stoomschip in 2005 kocht voor 1,8 miljoen euro.

De afgelopen maanden rezen twijfels, ook op het stadhuis. Al zo vaak was de komst van La Grande Dame uitgesteld dat de vraag zich opdrong of het icoon van het naoorlogse Rotterdam überhaupt zou terugkeren als het beoogde, varende hotel, restaurant en congres- en opleidingscentrum. De renovatie in het Duitse Wilhelmshaven duurt veel langer dan voorzien, vooral door de grote hoeveelheid asbest aan boord.

Kromwijk maakte dinsdag, bij de presentatie van de jaarplannen voor het grootschalige renovatieproject in Rotterdam-Zuid (het Pact op Zuid), aan alle onzekerheid een einde. „Alle betrokken partijen stellen specifieke eisen aan de inrichting, ook dat kost tijd, maar hij komt echt.” Woonbron houdt rekening met verliezen zodra het schip afmeert aan het schiereiland Katendrecht, maar neemt die voor lief. „Het schip brengt wonen, werken, leren en recreëren bijeen, vergroot het zelfbewustzijn van Zuid, en dat telt.”

Ruim een kwart van het bedrag dat de vier corporaties (352 miljoen euro) en de gemeente (49 miljoen) dit jaar investeren in Zuid, gaat naar de ss Rotterdam. Het vroegere cruiseschip (289 hotelkamers) zal jaarlijks naar verwachting 600.000 bezoekers trekken en levert 300 banen op, plus 475 werkervaringsplaatsen voor mbo- leerlingen. „Met de ‘Rotterdam’ keert de verbeeldingskracht terug op Zuid, en daarmee hopelijk ook de middeninkomens”, zegt verantwoordelijk wethouder Dominic Schrijer (PvdA).