Gebrek aan prognoses voor 2008 nekt Heineken

Heineken maakte gisteren mooie cijfers bekend, maar geen verwachting voor 2008. Dat werd door beleggers niet erg gewaardeerd.

Het was een „uitstekend jaar” geweest, zei Heineken-topman Jean-François van Boxmeer gisterochtend nog hoopvol in discotheek Escape op het hoofdstedelijke Rembrandtplein. Hij had een hogere omzet, hogere winst en een hoger dividend in petto voor de belegger.

Die belegger vond het niet goed genoeg. Aan het eind van de dag bleek Heineken de grootste daler in de AEX: 6 procent in de min.

De winstcijfers kwamen overeen met verwachtingen van augustus vorig jaar. Ofwel, geen nieuws over het verleden. Probleem is de toekomst: Van Boxmeer durfde geen winst- en omzetprognoses te geven voor 2008. „Een kleine tegenvaller”, stelde zakenbank Theodoor Gillissen later op de dag.

Bekend is al dat de prijzen voor grondstoffen en verpakkingsmaterialen (aluminium) voor Heineken met 15 procent stijgen. De onbekende factor is de consument. Hij is tot dusver bereid te betalen voor luxere bieren, waartoe Heineken in het buitenland wordt gerekend. Deze luxe bieren vormen een groeimarkt, waardoor Heineken ook in West-Europa – vaak een volgroeide markt genoemd – nog steeds groeimogelijkheden ziet.

Vraag is of dit zo blijft. Blijft de consument trouw aan zijn luxe bier als hogere grondstofprijzen volledig worden doorberekend? Heineken heeft al besloten om in de VS de prijzen niet te verhogen, omdat concurrenten dat ook niet doen. De conjunctuur schept extra onzekerheid. Wat zijn de gevolgen van de kredietcrisis op het bestedingsbedrag van de consument?

Hoe het kan lopen in de biermarkt blijkt uit de cijfers van overnameprooi Scottish & Newcastle, die dinsdag werden bekendgemaakt. Het bedrijf maakte hogere omzet, maar lagere winst bekend. Oorzaken: een slechte zomer en een rookverbod in pubs. Ook Nederland kende een belabberde zomer, maar Van Boxmeer negeerde de zomer en noemde juist een zachte winter begin 2007 als een oorzaak van het goede resultaat. Overigens krijgt Nederland ook een rookverbod in de horeca.

Heineken blijkt wel een concurrentienadeel te hebben. De prijsverhoging van 15 procent bij inkoop betekent dat Heineken „slechtere contracten” heeft gesloten dan de concurrentie, concludeert ING Securities. Overnameslachtoffer S&N heeft de prijsstijging bijvoorbeeld weten te beperken tot 8,5 procent. Toch zal zelfs S&N deze prijsstijging moeten doorberekenen via „substantiële prijsverhogingen”, meldde het bedrijf gisteren.

En dan is er Carlsberg, de partner van Heineken bij de overname van S&N. De Deense brouwer verraste analisten met een hoger dan verwachtte winst voor belastingen van 5,3 miljard kroon (ruim 700 miljoen euro). In tegenstelling tot Heineken kwam Carlsberg bovendien wel met een winstverwachting voor 2008: 5,9 miljard kroon.

„Wij denken dat het als een positief signaal moet worden gezien dat Carlsberg bereid is in dit stadium deze indicatie te geven”, aldus zakenbank Cazenove. „Dit gebeurt namelijk ondanks het feit dat aanmerkelijk hogere kosten voor grondstoffen van 2008 een jaar vol uitdagingen zullen maken.”