Fiat voor Air France

Air France-KLM heeft gisteren het groene licht gekregen voor zijn onderzoek naar overname van Alitalia.

Air One, een concurrent van Alitalia, had een geding aangespannen om de overname door de Frans-Nederlandse onderneming te voorkomen. Air One wilde Alitalia zelf inlijven. Maar een rechtbank in Rome stelde de Italiaanse regering in het gelijk, die aan Air France-KLM het exclusieve recht heeft gegeven met Alitalia te onderhandelen. De Italiaanse regering heeft een meerderheidsbelang in Alitalia.

Alitalia is al jaren zwaar verliesgevend en kan alleen blijven voortbestaan met een grote kapitaalinjectie. Leo van Wijk, de vicevoorzitter van de holding Air France-KLM, zei deze week tegenover Dow Jones Newswires dat zijn bedrijf bereid is 3 miljard euro te investeren in Alitalia, over een periode van zes jaar. Het geld zal onder meer worden gebruikt voor vlootvernieuwing.

Air France-KLM wil verder na overname van Alitalia af van het nu bestaande systeem van twee hubs (luchthavens om over te stappen) in Milaan en Rome, dat niet renderend zou zijn. Milaan Malpensa zou als hub moeten verdwijnen. Dit heeft tot grote woede geleid in het noorden van Italië. Begin deze week staakten werknemers op Malpensa en de andere Milanese luchthaven Linate vier uur lang tegen het plan.

Alitalia wil vooruitlopend op de eigen overname, Malpensa vanaf april alvast ‘degraderen’ tot een regionale luchthaven. Bonden hebben aangekondigd voor onbepaalde tijd te zullen staken als de plannen doorgaan.