Downloads bepalen nieuwe hitlijst TMF

Rotterdam, 21 febr. Muziekzender TMF introduceert een nieuwe hitlijst, de TMF Superchart, waarin zowel betaalde als onbetaalde downloads op internet ook meetellen voor de rangorde. De gegevens komen van GFK Marketing Services dat dagelijks alle belangrijkste muziekplatforms volgt. ”Deze lijst laat echt zien wat er onder jongeren leeft”, zegt een woordvoerder van MTV Networks waarvan TMF onderdeel uitmaakt. Nederland is een van de weinige landen waar het downloaden van auteursrechtelijk beschermde muziek is toegestaan. De cd-single, de vroegere graadmeter voor de hitlijsten, wordt door jongeren bijna niet meer gekocht. TMF, dat zich richt op jongeren tussen de 13 en 19 jaar, heeft vijf weken proefgedraaid met de nieuwe lijst. Daaruit blijkt volgens de woordvoerder dat in de hogere regionen veel nummers staan die niet in andere hitlijsten voorkomen en dat de lijst ook sneller varieert. Opvallend was verder dat de nummers uit de top-10 wel overeenkwamen. Het programma TMF Supercharts is vanaf 8 maart te zien.