Bruni’s bolide

De baas van het Italiaanse Lancia kon zijn lol niet op toen deze zomer bekend werd dat de Franse president Sarkozy het voormalige Italiaanse topmodel Carla Bruni aan de haak had geslagen. Lancia had even daarvoor Bruni gestrikt voor een commercial voor de vernieuwde Lancia Musa. De spot, nog niet op de Nederlandse tv, toont een zwoele Bruni die blootsvoets wordt rondgereden in de Musa, op de klanken van Bang Bang van Nancy Sinatra.

De vernieuwde Lancia Musa mag dan een aangeklede variant zijn van de Fiat Idea, toch is het overduidelijk een Lancia geworden. Veel aandacht voor afwerking, prachtige vormgeving, gecombineerd met een vrouwelijk soort bravoure: ronde vormen en toch een stevige grill. Een auto voor de liefhebber van Italiaans design, en dat, zo is bekend, heeft zijn prijs.

Lancia zet de vernieuwde Musa dan ook in de markt als een ‘stadslimousine’. Dat mag hoogdravend overkomen, maar na een weekje testen begrijp je wat Lancia ermee bedoelt. En dat het klopt.

De Musa oogt groot, omdat zij nogal hoog en kort (vier meter) is. Achter het stuur van de MPV gezeten kijk je makkelijk over het gros van het andere verkeer heen. Ook van binnen krijgt de rijder het idee in een volwassen auto te zitten. Zeker in het luxueus opgetuigde testexemplaar blinkt het chroom je tegemoet, zijn de achterruiten donker getint, het dak bijna geheel van glas en voelt het leer zacht en warm aan. Gadgets als Blue&Me (bluetooth), twee varianten stuurbekrachtiging (gewoon en city) en climate control geven je het gevoel in een hoog segment zakenauto te zitten. Daarbij is de Musa ook nog eens fluisterstil en voelen portieren en achterklep solide aan. Zo voelt het dus om mevrouw Sarkozy te zijn.

Tot zover het limousinedeel.

Het stadse karakter van de Musa zit hem dan ook niet in het formaat of de luxe uitvoering, maar onder de motorkap. Lancia heeft, mede onder druk van de groene lobby, besloten het vermogen van de Musa te laten leveren door maximaal een 1.4-benzinemotor (de diesel gaat tot 1.3). En dat is gevoelsmatig net te weinig. Kort samengevat: het rijdt wel, maar trekt niet. Dat mag in het drukke stadsverkeer van Bruni’s Parijs geen probleem zijn, voor de Randstad ligt dat net even anders. Om mee te komen in de nogal variërende snelheden op de A-wegen, betrapte ik me erop het gaspedaal meermalen tot op de bodem in te drukken, in de hoop iets harder te accelereren. Tevergeefs. Het enige resultaat was dat de teller die het actuele brandstofverbruik aangeeft, regelmatig rond de 20 liter per 100 kilometer noteerde.

Dat roept de vraag op of dat nou echt zo milieuvriendelijk is, die 1.4-benzinemotoren? Het gemiddelde verbruik na een weekje forensen tussen Amsterdam en Rotterdam kwam op 6,7 liter per 100 kilometer. Dat is conform opgave, maar met mijn ‘eigen’ diesel haal ik 5,6 liter met hetzelfde rijgedrag. Tip voor Lancia: stop ook eens een 1.6-motor in de Musa.

Egbert Kalse

Egbert Kalse is financieel redacteur en rijdt in een Ford Focus