Heineken boekt 20 pct hoger resultaat in 2007

Ondanks hogere inkoopkosten heeft Heineken een goed jaar gehad met een bedrijfsresultaat dat met 20 procent groeide tot 1,8 miljard euro. Wegens bijzondere afschrijvingen daalde de nettowinst echter met eenderde tot 800 miljoen euro.

Het was al met al „een uitstekend jaar”, stelde topman Jean-François van Boxmeer vanmorgen bij presentatie van de cijfers in Amsterdam. De hoeveelheid verkocht bier is met 5,5 procent gegroeid tot 139 miljoen hectoliter, terwijl de omzet met 6,2 procent is gestegen tot 12,5 miljard euro.

De bijzondere afschrijving vorig jaar was met name een boete van de Europese Unie van ruim 200 miljoen euro wegens kartelafspraken met Grolsch en Bavaria. De nettowinst daalde extra hard doordat Heineken een jaar eerder juist bijzondere baten had uit de verkoop van een brouwerij in Spanje.

De resultaten over 2007 komen overeen met verwachtingen van analisten. Heineken zelf verwacht verdere groei van omzet en winst in het komende jaar. Analisten zien echter onzekerheden, gezien de stijgende prijzen en onzekerheid over de conjunctuur.

Heineken had afgelopen jaar te maken met een stijging van grondstoffenprijzen van 18,5 procent. Oorzaak is de grotere vraag naar granen door stijgende welvaart in Azië en groeiende productie van biobrandstoffen. Tot dusverre is Heineken echter in staat deze prijsstijgingen door te berekenen aan de klant, aldus financiële man René Hooft Graafland, omdat „we zeer sterke merknamen hebben in Europa”. Alleen in de VS wil Heineken de prijs niet verder optrekken omdat de concurrentie het evenmin doet. Voor komend jaar houdt Heineken rekening met een groei van inkoopkosten van 15 procent.

De regio Afrika en het Midden-Oosten is de snelst groeiende markt voor Heineken en krijgt speciale aandacht. „In Zuid-Afrika hebben we het Amstel-merk weer in eigen hand genomen en zijn we op zoek naar een eigen brouwerij”, aldus Van Boxmeer. Met een omzetgroei van 40 procent heeft de regio in volume het Amerikaans continent gepasseerd en is het voor Heineken nu de derde markt, na West-Europa en Oost-Europa.

Toekomstige groei ziet Van Boxmeer vooral in Oost-Europa en Azië. In India – „een land met dubbelle groeicijfers”, aldus Van Boxmeer – koopt Heineken zich met de overname van Scottish & Newcastle in in de grootste brouwerij van het land. In Oost-Europa heeft vooral het bier onder eigen merknaam Heineken veel groeipotentieel, aldus het bedrijf.