De oldtimer moet de ring verlaten

Amsterdam wil graag een „duurzame, welvarende en gezonde” stad zijn. Een groot deel van de stad wordt een milieuzone, waar oude auto’s niet meer mogen rijden.

Een schuurtje huren buiten de ring A10 rond Amsterdam en je oldtimer daar stallen. Er zit niets anders op, zegt Toon van Diepen. „Maar dat is wel een dure oplossing.” En dus zullen sommige Amsterdamse leden hun hobby voortijdig moeten beëindigen, denkt de voorzitter van de Historische Automobiel Vereniging (HAV). Want vanaf eind 2009 mogen auto’s ouder dan 1992 het gebied binnen de ring A10 – met uitzondering van Amsterdam-Noord – niet meer in. En oldtimers dus ook niet meer.

En ook vervuilende vrachtauto’s, bestelbusjes en dieselauto’s zonder roetfilter mogen Amsterdam niet meer in. Daarnaast wordt parkeren in en rond het centrum van Amsterdam duurder, en moet overal binnen de ring A10 vanaf 2009 tot negen uur ’s avonds betaald worden voor parkeren.

De gemeente Amsterdam presenteerde vandaag officieel de plannen Voorrang voor een gezonde stad, met het instellen van een zogeheten milieuzone binnen de ring A10 als het ingrijpendste onderdeel. Met de plannen willen de wethouders Herrema (Verkeer en Vervoer, PvdA) en Vos (Milieu, GroenLinks) de luchtkwaliteit in Amsterdam verbeteren en in 2010 voldoen aan de Europese normen. Want Amsterdam wil graag een „duurzame, welvarende en gezonde” stad zijn.

Oldtimerliefhebber Van Diepen schets dramatische gevolgen. Festiviteiten in Amsterdam kunnen ze voortaan wel vergeten. Leden die in Amsterdam wonen – „en daar hebben we er best wat van” – mogen de stad niet meer in en uit met hun oldtimer. En garages in Amsterdam die gespecialiseerd zijn in oldtimers kunnen hun zaak wel opdoeken. „Maar ja, je doet er niets tegen.”

Volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek en de Rijksdienst voor het Wegverkeer zijn er binnen de ring A10 ruim 18.000 auto’s van 1991 en ouder, exclusief Noord. In de overige stadsdelen bevinden zich nog ruim 10.000 van deze oude auto’s.

De eigenaren van deze auto’s krijgen een sloopsubsidie van de gemeente, als ze hun auto inruilen tegen een schoner exemplaar. Eigenaren van een schone auto krijgen vanaf 2009 ook voorrang bij het verkrijgen van een parkeervergunning. En als de landelijke wetgeving het toelaat, gaan deze autobezitters ook minder betalen voor hun vergunning en het parkeren elders in de stad.

Naast deze maatregelen om mensen schonere auto’s te laten gebruiken, probeert de gemeente mensen meer hun auto uit te krijgen. Zo moet het openbaar vervoer voortaan tot één uur ’s nachts rijden, krijgen mensen die hun parkeervergunning inleveren gratis een OV-abonnement en wil de gemeente aan de rand van de stad meer zogeheten park and ride-plaatsen inrichten. Mensen die hier hun auto stallen, kunnen gratis met het openbaar vervoer naar het centrum van de stad. Ook komen er meer fietspaden.

Een groot deel van de plannen lekte vorige week al uit. Meteen was er veel kritiek. Oppositiepartijen VVD en SP reageerden teleurgesteld op de plannen. Ingrijpen in iemands persoonlijke levenssfeer, bestempelde de VVD het weren van oude auto’s. En de SP begreep er niets van de dat „aso-bakken”, zoals terreinwagens, niet aangepakt werden. Ook het drastisch verhogen van de parkeertarieven in heel Amsterdam kreeg veel kritiek.

Dat laatste onderdeel is in de definitieve plannen aangepast. Parkeren wordt wel duurder, maar niet overal. Vanaf de ring naar het centrum loopt het parkeertarief op.

In maart organiseert de gemeente een inspraakmiddag over de plannen. Dan mogen de inwoners van Amsterdam reageren op de plannen. Ook is er die middag een „informatiemarkt”. Want wethouder Herrema schrijft in zijn plannen dat hij begrijpt dat de ingrijpende maatregelen goed uitgelegd moet worden aan de bevolking. De gemeenteraad zal daarna over de plannen stemmen.