Jan Blokker jr. zit ernaast én heeft gelijk 3

Wat ben ik blij met het artikel van Jan Blokker jr. Eindelijk wordt precies gezegd waar het om gaat. Jarenlang heb ik met veel plezier biologieles gegeven in het voortgezet onderwijs. Totdat we opeens van hogerhand te horen kregen dat de wijze van lesgeven niet deugde. `Klassikaal`? Helemaal fout. Maar wat was er eigenlijk fout aan onze wijze van lesgeven? Als docent had je immers werkelijk contact met je leerlingen en niet alleen via vragenlijstjes. Je was er zelf bij om de lesstof met hen te behandelen. Er was een vruchtbare wisselwerking en gedachtenwisseling met de klas. Ik voelde onmiddellijk als iets niet goed begrepen werd en kon daarop reageren. Ik liet leerlingen dan op een andere manier naar de stof kijken. Zo`n wijze van lesgeven is inderdaad niet gemakkelijk, maar daar ben je leraar voor.

Wat bezielde die onderwijsmanagers om dat allemaal op de schroothoop te gooien? Ik ben blij dat Clan Visser `t Hooft genoemd wordt in het artikel. Ook ik mocht zo`n bijeenkomst met haar bijwonen. Kwaad ben ik achteraf, vooral óók op mezelf dat ik toen zo weinig oppositie gevoerd heb. Als makke schapen waren we bang dat we in het foute kamp geduwd werden. Dat we het imago meekregen van conservatieve `klassikale lesboeren`. Ik vraag me af of die procesmanagers óók niet ter verantwoording geroepen moeten worden voor de ruïne, die ze achter gelaten hebben.

Artikelen over het falende beleid op nrc.nl/onderwijs