Weinig kans op redding voor Yahoo

De redder van Yahoo is nog altijd niet opgestaan. Een paar dollar per aandeel extra en Microsoft is de gelukkige bezitter van het webbedrijf, voorspellen analisten.

Het is al een paar dagen stil rond Yahoo. Geen geruchten over mogelijke nieuwe bieders of samenwerkingspartners. Het lijkt erop dat ook bankiers, analisten, journalisten en anderen uit het financiële roddelcircuit steeds minder uitwegen voor het internetbedrijf zien.

Precies een week geleden wees Yahoo het vijandige bod van softwareconcern Microsoft officieel af. Sindsdien wordt gespeculeerd hoe het internetbedrijf de overname nog zou kunnen afwenden.

De belangrijkste mogelijkheid is een overeenkomst met News Corp van mediamagnaat Murdoch. Volgens verschillende zakenkranten heeft Murdoch onlangs een hapje gegeten met Yahoo-topman Yang om te praten over een samengaan van Yahoo met zijn populaire onlinenetwerk MySpace. News Corp zou Myspace en enkele andere sites overdragen aan Yahoo in ruil voor een belang van zo’n 20 procent in Yahoo. Ook zou News Corp extra geld in Yahoo steken.

In de afgelopen anderhalf jaar zou een dergelijke deal al verschillende malen zijn besproken, maar elke keer zijn vastgelopen op de waardering van MySpace. Murdoch zou staan op een waardering van 10 miljard dollar (6,8 miljard euro), wat volgens velen buitensporig is. Murdoch betaalde een kleine drie jaar geleden 580 miljoen dollar voor het internetbedrijf en tot nu toe slaagt het er maar matig in om de enorme bezoekersaantallen om te zetten in dollars. Google, dat een advertentiedeal met MySpace heeft, maakte begin deze maand nog bekend dat de omzet uit advertenties via het sociale netwerk tegenvalt.

Maar zelfs als Yahoo en News Corp eruit komen, is het de vraag of aandeelhouders van Yahoo op deze variant zitten te wachten. Het combineren van deze internetgiganten zal niet snel zoveel beurswaarde opleveren als het bod van Microsoft.

Hetzelfde geldt voor de andere ontsnappingsroutes van Yahoo. Een daarvan is een samenwerkingsverband met Google. Daarin zou Yahoo zijn zoekactiviteiten uitbesteden aan deze webgigant, die heeft bewezen zijn leiderschap op de zoekmarkt als geen ander te kunnen uitbuiten op de advertentiemarkt. Het zou Yahoo een flinke verhoging van de inkomsten uit zoekadvertenties kunnen opleveren. Maar hoewel Google na het bod van Microsoft had aangegeven Yahoo te willen ‘helpen’, melden zakenkranten dat het zoekbedrijf zijn enthousiasme voor deze deal alweer kwijt is. Het bedrijf vreest dat mededingingsautoriteiten een samenwerking tussen de twee grootste zoekmachines niet laten passeren. De overname van advertentiebedrijf Doubleclick door Google ligt nog ter goedkeuring bij de Europese Commissie.

Volgens de Britse krant The Times is er ook gesproken over een fusie van Yahoo met AOL, het internetbedrijf dat ooit voor een megabedrag mediaconcern Time Warner kocht. Dit gerucht dook al eerder op, maar een koop van AOL door Yahoo zou toen zijn vastgelopen op de prijs.

Hoe langer het duurt voor de redder van Yahoo opstaat, hoe minder beleggers en analisten geloven dat hij bestaat. Er zijn weinig bedrijven die op kunnen tegen de koopkracht van Microsoft. Op eigen houtje doorgaan zullen aandeelhouders van Yahoo niet meer accepteren. Al willen zij er wel meer uit slepen dan de 31 dollar per aandeel die Microsoft nu biedt. Belegger Bill Miller van grootaandeelhouder Legg Mason (9 procent van de aandelen Yahoo) zei onlangs niet te denken dat Yahoo alternatieven kan bedenken die meer opleveren dan „Microsoft uiteindelijk zal willen betalen”. Eigenlijk gaf het bestuur van Yahoo in zijn afwijzingsbrief zelf ook al aan dat het een kwestie van geld is voordat het overstag gaat. De enige reden die werd opgegeven voor de afwijzing was dat Yahoo vindt dat het door Microsoft „substantieel ondergewaardeerd” wordt.

Bijna alle analisten verwachten inmiddels dat Microsoft zijn bod zal verhogen om de overname te doen slagen. Maar hoe ver zal het softwareconcern gaan? Volgens zakenkranten vindt Yahoo zelf dat het minstens 40 dollar per aandeel waard is. Maar zo hoog komen de meeste analisten niet. Yahoo mag dan het grootste aantal bezoekers hebben op internet: anno 2008 is dat niet meer waar de waarde van een webbedrijf op gebaseerd wordt. Vóór het knappen van de internetzeepbel betaalden bedrijven bij overnames duizenden euro’s per klant, zonder dat die omzet genereerden. Nu wordt Yahoo gewaardeerd als elk ander groeiend bedrijf: op een bepaald aantal keer de omzet, operationele winst, kasstroom, etcetera. Microsoft schreef in zijn brief aan het bestuur van Yahoo dat 31 dollar per aandeel een goede deal voor de aandeelhouders is, „welke financiële maat je ook hanteert”.

De meeste analisten gaan ervan uit dat het eindbod rond de 35 euro zal komen te liggen. Analisten van Stanford Group schrijven dat Microsoft zo’n bedrag moet kunnen betalen, gezien het strategische belang van de deal en de 1 miljard dollar per jaar aan besparingen die het bedrijf denkt te kunnen behalen.

Bovendien zullen zelfs aandeelhouders van Yahoo niet voor de hoofdprijs gaan. De meeste van hen zijn namelijk ook aandeelhouders van Microsoft, en de koers van het softwareconcern daalde sinds het bod al met 13 procent. Zij zullen niet willen riskeren dat hun belegging in Microsoft nog verder in waarde daalt door de vrees dat het bedrijf veel te veel geld uitgeeft aan een overname waar ze nu al hun twijfels over hebben.