Droom van Assepoester wordt realiteit

Francis Broekhuizen als Assepoester Foto Deen van Meer 'Cendrillon' van Massenet door Opera Zuid premire 15 februari 2008 Theater aan het Vrijthof, Maastricht regie: Carolyn Sittig op de foto vlnr.: Helen Lepalaan (Le prince charmant) en Francis van Broekhuizen (Cendrillon) alle rechten voorbehouden bij gebruik naamsvermelding verplicht foto en auteursrecht fotograaf Deen van Meer Beroepsvereniging van fotografen GKÄ Oudezijds Voorburgwal 221 1012 EX Amsterdam tel.: 06.53617774 Postbank 3560388 email: deeninbeeld@wanadoo.nl Meer, Deen van

Opera Cendrillon van J. Massenet door Opera Zuid, Limburgs Symfonie Orkest en Conservatorium Maastricht o.l.v. Ivan Anguélov. Gezien: 17/2 Theater aan het Vrijthof, Maastricht. Tournee: t/m 13/3. Inl. www.operazuid.nl

Na een extreme makeover onder leiding van de goede fee gaat het sloofje Assepoester in een prachtgewaad als een toekomstige prinses naar het bal van de prins. Daar ziet ze de concurrentie terug: haar stiefzussen – huppelkutten zou Youp van ’ t Hek zeggen. Ze zijn puberale domme wichten die op Paris Hilton willen lijken of op Madonna in haar Gaultier-bustier.

De Duitse regisseuse Carolyn Sittig plaatst bij Opera Zuid de sprookjesopera Cendrillon (Assepoester) van Jules Massenet in het heden. Maar veel is ouderwets, of liever: van alle tijden. Zoals het wegdromen uit de realiteit en het dromen van een droomprins. En die magische scènes ogen na een wat leeg en kaal begin inderdaad sprookjesachtig, onwerkelijk en feeëriek in overdadige kostuums.

Het mooie bij Assepoester is dat haar sprookje werkelijkheid wordt. Dat heeft ze wel verdiend, nadat ze telkens opnieuw heeft getwijfeld of ze alleen droomde van een mooier leven of tijdens het bal aan het hof toch een soort ideale werkelijkheid had ervaren.

Die thematiek, maar ook de uitmonstering van prins (in travestie) en Assepoes in Massenets opera uit 1899, lopen treffend vooruit op Der Rosenkavalier (1911) van Richard Strauss met het duet van Octavian en Sophie: Ist ein Traum, kann nicht wirklich sein. In Cendrillon is het overeenkomstige droomduet van de prins (Helen Lepalaan) en Assepoes (Francis van Broekhuizen) een goed gezongen, charmant, teder en breekbaar hoogtepunt.

De voorstelling als geheel is muzikaal en dramatisch vederlicht en vooral zeer besteed aan kinderen, maar ook geschikt voor volwassenen die hun jeugd niet zijn vergeten. Het Limburgs Symfonieorkest speelt vaak vlinderig en lyrisch. Er zijn aardige rollen van Machteld Vennevertloo en Martine Straesser als de stiefzussen, van Maria Soulis als de stiefmoeder en van Natacha Kowalski als de goede fee.