Station Leiden wordt proeftuin voor Spoorwegen

‘Proefstation’ heet het centraal station van Leiden sinds gistermiddag. Het staat op een groot doek dat in het atrium hangt.

„Proefstation? Kun je daar aan likken?”, vraagt een bezoeker bij de ingang. Maar manager Irma Luitse-Winkenius van de Nederlandse Spoorwegen zegt dat er niets frivools is aan het stationsproject.

Leiden Centraal, in reizigersaantal het vijfde station van Nederland, moet een ‘voorbeeldfunctie’ krijgen en gaat daarom van binnen helemaal op de schop. Er komen meer winkels, een fitness centrum, een Hema, een parfumeriezaak en een evenementenpodium. „Het is geen proefballon. We proberen een aantal dingen uit, maar de verandering is blijvend”, zegt Luitse-Winkenius van NS. Met de uitbreiding is een investering gemoeid van 20 miljoen euro. De uitkomst van de Leidse proeven worden later gebruikt voor andere stations, met name die van Rotterdam, Amsterdam, Den Haag (Centraal) en Utrecht, die alle vier grondig worden verbouwd.

De aandacht voor de stations vloeit niet alleen voort uit klantvriendelijkheid. De grote stations leveren NS veel geld op. Uit de jaarcijfers die de Spoorwegen gisteren bekendmaakte blijkt dat de opbrengst van de divisie Poort (stations en vastgoed) in 2007 steeg met 11 procent tot 588 miljoen euro. En de marge was hoog: de divisie leverde 127 miljoen euro winst op. NS baat vrijwel alle winkels en horeca op de stations onder franchise uit. De prijzen, bij voorbeeld van AH to go, liggen een stuk hoger dan in AH-winkels elders.

Belangstellenden kunnen hun mening over de ontwikkelingen op het Leidse station geven op de speciaal gestarte website mijnproefstation.nl.

Begin volgend jaar moet de herinrichting van Leiden Centraal zijn afgerond.