Debat over rapport-Dijsselbloem

Ons rapport toont aan hoe ver de politiek van de werkvloer afstaat.

Commissievoorzitter Jeroen Dijsselbloem in NRC Handelsblad, 13 februari

Het herstel zou moeten beginnen met de aanpak van onderwijsadviesbureaus en vooral ook van de lerarenopleidingen die geheel zijn overgenomen door adepten van het ‘nieuwe leren’. Wanneer die instituten niet hervormd worden, zal het rapport van de commissie-Dijsselbloem geen effect hebben.

Oud-conrector van het Amsterdamse Vossiusgymnasium Jan Blokker jr. in NRC Handelsblad, 14 februari

Ze (minister Van der Hoeven, red.) zag dat het fout ging en heeft niet durven ingrijpen. Dat is haar aan te rekenen. Ook heeft ze de onderwijskoepels in de kaart gespeeld door veel te globale einddoelen te stellen voor het onderwijs.

Ad Verbrugge, voorzitter van Beter Onderwijs Nederland in De Telegraaf, 14 februari

Het lijkt wel of de politiek vanaf een verre planeet dingen op scholen heeft afgevuurd. Zo was het niet. Er was bijvoorbeeld geen wet die het verbood om de mavo te behouden. Een zelfbewuste school is geen slachtoffer van overheidsbeleid.

Kars Veling, directeur van de Haagse Johan de Witt scholengroep in Trouw, 15 februari

Er kwamen dingen de school binnen waar niemand op zat te wachten. Het meest bizarre voorbeeld is de basisvormingstoets. Dat hebben we met zachte hand de school weer uitgewerkt toen het geen verplichting meer was.

Joop Vermeulen, directielid van het Driestar College in Gouda in het Nederlands Dagblad, 15 februari

Er waren steeds mogelijkheden om je eigen keuzes te maken. Scholen zijn er ook op aanspreekbaar als ze met elke hype meegaan. Het is én én: politiek én scholen dragen hier verantwoordelijkheid voor.

Arie Korevaar van het Ichtus College in Veenendaal in het Nederlands Dagblad, 15 februari