Cito-scores van jongens

In de column `opzienbarend` van 9 februari beredeneert Leo Prick dat de cito-score van (beperkende) invloed zou zijn kunnen zijn op de deelname van jongens aan het VWO. Of dit werkelijk zo is zou onderzocht kunnen worden, voor de doelstelling Nederland kennisland is een beperkte toelating voor het VWO sowieso uit den boze. En als we in ons land het beste uit een leerling willen halen moeten we zo'n leerling ook de kans geven!

Ik ben bang dat het daarna nog veel erger mis gaat onder de terreur van de ranking van scholen (lijst in Trouw, scoring door de inspectie). Scholen worden afgerekend op slechte resultaten (zoals zittenblijven etc.). Het schokkende gevolg is dat een leerling eenmaal op het middelbaar onderwijs aangeland in een vrije val kan raken. Als een leerling het niet goed doet in de brugklas vwo, ach, dan gaat hij toch met havo verder en als dat ook nog niet goed genoeg gaat, dan maar naar vmbo-t. Hierbij wordt niet naar de potentiele capaciteiten van de leerling gekeken (als men die al weet), zittenblijven kan en mag blijkbaar niet meer!

Het omgekeerde gebeurt zelden (van VMBO-T naar HAVO etc, en dat is ook al heel gauw voor een leerling te zwaar door wat hij/zij allemaal gemist heeft). Een leerling die zo omlaag gezakt is in ons onderwijs heeft later veel moeite en jaren nodig om dat in te halen als hij toch de capaciteiten heeft.

Laten we van een meet- en afrekencultuur in het onderwijs alsjeblieft weer terug gaan naar onderwijs gericht op de ontplooiing van de leerlingen! Ons land kan er alleen maar wel bij varen.