Begin met de huisstijl

‘Drie dagen in de week deed ik de marketing bij een uitgeverij met een sciencefictionfonds en daarnaast had ik een galerie met werk van striptekenaars. Door mijn pr-inspanningen kreeg die galerie veel publiciteit. Daarom wilde ik verder in de pr. Je kunt niet alles tegelijk goed doen, dus ik ben met mijn baan en de galerie gestopt. Met mijn man sprak ik af dat ik in een half jaar zou proberen een pr-bureau op te zetten. Een striptekenaar vroeg ik of hij mijn huisstijl wilde ontwerpen. Zodra het briefpapier en de visitekaartjes klaar waren, was het bedrijf concreet. Ik had nog geen opdrachten, maar gevoelsmatig had ik een bedrijf.

Toen in de buurt een restaurant geopend werd, stapte ik naar binnen. Ik zei: jullie beginnen voor jezelf en ik ook. Zal ik jullie pr verzorgen? Dat vonden ze goed. Dus ik schreef persberichten en nodigde journalisten uit. Hetzelfde deed ik met een nieuwe meubelzaak in de buurt. Zo kon ik een mooi mapje opbouwen met voorbeelden van mijn werk. Na vier maanden leverde FuzzyShots genoeg op om van te leven.

Omdat ik werk kon laten zien, kon ik ook grote opdrachtgevers benaderen. Zoals het Spellenspektakel, een spelletjesbeurs. Zij kwamen op de tv en in dagbladen, dus voor de volgende beurs kwamen ze weer bij mij. Een andere klant is Estée Lauder. Als zij een nieuw product hebben, ligt mijn kantoor vol proefmonsters die ik naar redacties van vrouwenbladen stuur. Even later zit ik weer tussen de dozen met spelletjes van Jumbo.

Op dit moment ben ik druk met de publiciteit voor de Elf Fantasy Fair, een festival dat in april in kasteel Haarzuilen wordt georganiseerd. En ik doe ook de publiciteit voor de Haarlemse Stripdagen. Dat zijn leuke opdrachten, want ik houd erg van strips en van fantasy.

Ik wil me in mijn leven blijven ontwikkelen, dus als ondernemer wil ik dat ook. Het is groeien of stilstaan. Omdat ik wil groeien richt ik me steeds meer op acquisitie. En inmiddels ook op managementtaken. Nu heb ik twee medewerkers en twee stagiaires. De stagiaires doen onderzoek naar de effecten van publiciteit. Dat is belangrijk, want het is een boeiend vak waar in communicatieopleidingen weinig aandacht aan wordt besteed. Het gaat meestal over reclame, maar public relations is echt iets anders.”

Wilma van Hoeflaken