Reizigersgroei NS loopt terug

De groei op het Nederlandse spoor is vorig jaar teruggelopen. Het aantal reizigerskilometers steeg nog wel, met 3 procent, maar over 2005 en 2006 was dit nog 5 procent per jaar. De opbrengst uit het reizigersvervoer liep terug, van 2,43 miljard euro naar 2,41 miljard.

Dit bleek vanmorgen tijdens de presentatie van de jaarcijfers van NS. Dankzij de inkomsten van het dochterbedrijf Strukton (bouw van railinfrastructuur), in inkomsten uit vastgoed en stations, stegen omzet en resultaat van NS wel. De winst ging van 310 miljoen euro naar 337 miljoen. De inkomsten stegen met 5 procent, van 3,84 miljard euro naar 4,04 miljard euro. De uitgaven namen toe met 4 procent, van 3,53 miljard euro naar 3,68 miljard euro.

Bestuursvoorzitter Aad Veenman, die dit jaar met pensioen gaat, had geen verklaring voor de terugloop van de reizigersgroei. NS blijft streven naar een toename van 5 procent reizigers per jaar. Veenman zei het verder „te betreuren” dat er nog steeds geen treinen rijden over de hsl door problemen met het beveiligingssysteem ERTMS. NS kon vandaag niet zeggen wanneer de dienstregeling op de hsl zal beginnen. „De overheid zal de infrastructuur eerst vrij moeten geven, maar ERTMS is nog steeds niet stabiel. Ik hoop dat we dit jaar nog gaan rijden”, aldus directeur commercie Bert Meerstadt.

NS rekent erop dat de ingebruikname van de hsl tot een grote toename van het aantal reizigers zal leiden en stemt zijn investeringen daar ook op af. De investeringen gingen in 2007 omhoog, van 372 miljoen naar bijna 600 miljoen euro. Het grootste deel werd besteed aan nieuwe treinen.

Meerstadt, die mogelijk Veenman zal opvolgen, ziet voor zijn bedrijf een maatschappelijke functie weggelegd. „Er heeft een verschuiving plaats van auto naar trein. Zo leveren wij een bijdrage aan mobiliteit en bereikbaarheid.” Volgens NS vervangt één volle dubbeldekstrein duizend auto’s.

Lees meer over de prestaties van de NS op nrc.nl/spoor