Karaokekamers voor de Chinese zakenman

Op zijn Chinees zakendoen op een bedrijventerrein in Delft, met uitzicht op de A13. Het is een van de manieren om Chinese yuans in Nederland te „verankeren”.

delft bouw van chinees hotel foto rien zilvold Zilvold, Rien

„Ni hao” – hallo – bitst Cui Huiping, een tengere man van middelbare leeftijd in een gevoerd baseballjack, terwijl hij wegbeent. Cui was vroeger vertegenwoordiger van Shanghai in het Chinese Volkscongres en treedt nu op als bouwopziener in Delft. Vandaag heeft hij weinig tijd voor een praatje. Op bedrijventerrein Ypenburgse Poort werken 45 bouwvakkers uit Shanghai driftig aan de bouw van een Chinees hotel. Rondkijken mag van Cui, zolang de bouwers maar niet van hun werk gehouden worden.

„Hij is een beetje gestresst”, zegt Remko van Buren, partner bij architectenbureau M3, dat het moderne pand met witte muren en grote ramen ontwierp. Na meer dan een jaar vertraging moet het hotel volgende maand worden opgeleverd. Van Buren: „Dan verlopen de werkvergunningen van bouwvakkers. En er moet nog veel gebeuren.”

De plavuizen in de lobby worden nog gelegd. Op de parkeerplaats staan honderden onuitgepakte kartonnen dozen met kasten, matrassen en decoraties, allemaal geïmporteerd uit China. En de centrale bar die de zeven privékaraokekamers moet bedienen, is nog niet geïnstalleerd.

Het project is een idee van Zhang Chunze, een Chinese vastgoedmagnaat. Zhang investeerde 10 miljoen euro in een hotel dat een thuishaven moet bieden voor Aziatische zakenlieden duizenden kilometers van huis. Een doelgroep die groter wordt naarmate Chinese bedrijven zich meer vestigen in Europa.

Het casco werd door bouwbedrijf BAM gebouwd. Maar, zegt Van Buren: „De inrichting is gedaan door Chinezen op zijn Chinees.” Wat dat is? „Ze gebruiken de meest fantastische materialen en technieken: de vloeren zijn van marmer en de plafonds zijn met de hand met goudblad bedekt”, glundert de architect.

„Kijk, daar”, zegt Leendert Steijger, ook partner bij M3. Hij wijst op een van de bouwvakkers die met een cirkelzaag tegels op maat aan het snijden is. Naast hem staat een emmertje water met een slangetje. Hij zuigt aan het uiteinde van de slang om water op het blad van de zaag te laten stromen. „Zo ongelofelijk inventief. Dat is zijn versie van een watergekoelde zaag”, stelt Steijger vol bewondering. „Die lui kunnen met een kromme schroevendraaier nog een hotel bouwen.”

Toch hebben de twee architecten hun handen vol aan het begeleiden van de Chinezen. „Zorg er maar eens voor dat 45 Chinese bouwvakkers die bijna alleen maar geïmporteerde materialen gebruiken aan alle arbeids- en bouwwetten voldoen”, verzucht Van Buren. „Daar komt nog bij dat het in China niet gebruikelijk is dat de architect kritiek levert op de eigenaar. Alle culturele verschillen zijn te overbruggen, maar de sfeer was af en toe wel korzelig.”

Chinakenners denken dat het initiatief van investeerder Zhang aan kan slaan. Oud-consul-generaal in Shanghai en Hongkong, Jochum Haakma, zegt: „Tot vijf jaar geleden mochten niet veel Chinezen naar het buitenland. Zhangs gedachte is dat Chinezen het erg prettig vinden om zaken te doen in een gewende omgeving.”

Architecten Steijger en Van Buren weten wat zo’n gewende omgeving is. „Zaken doe je in je privé-eetkamer waar topgerechten worden geserveerd. Daarna ga je naar de je privékaraokekamer waar je gaat zingen en drinken met je baas en zakenpartners”, zegt Steijger. Om een idee van de sfeer te geven dempt hij het licht in een van de karaokehokken en zet hij de gekleurde discobal aan.

Yanlong Huo, een Chinese zakenman die nu zes jaar in Nederland woont, vindt het hotel een goed idee. „Het laat zien dat Nederlanders gastvrij zijn en aan de wensen van de Chinezen denken. Zo hebben wij in de stad Nanking ook een Nederlands park, met tulpen en molens. Het is een manier om interesse te tonen.”

Sinoloog Boudewijn Poldermans begeleidt sinds 1983 grote bedrijven als Shell en Akzo Nobel in China. De komende jaren zal China tussen de 25 en 30 miljard euro per jaar in het buitenland investeren, stelt Poldermans. Er zitten tussen de 120 en 150 Chinese bedrijven in Nederland. „Maar 67 procent daarvan vertrekt weer na 3 tot 5 jaar”, zegt Poldermans. „Hoe kunnen wij die Chinese investeerder hier verankeren? Dat is de cruciale vraag.”

Volgens de sinoloog zijn initiatieven als het Delftse hotel nuttig. Hij is ook bestuurder bij China Valley, een stichting opgericht door onder andere Schiphol en ABN Amro, om de banden tussen Nederland en China aan te halen. „Wij gaan een kantoor openen waar Chinezen alle hulp krijgen die ze nodig hebben. Denk dan aan vergunningen, scholen en inschrijvingen bij de Kamer van Koophandel. Als wij gastvrij zijn richting expats, dan maken we goede sier bij de investeerders.”

Maar er is nog een hoop te verbeteren, volgens Poldermans. Nederland staat in China bekend als distributie- en doorvoerland. De Rotterdamse haven speelt daarbij een grote rol. „Hamburg, de grote concurrent voor Rotterdam, heeft een budget van 4 miljoen euro, alleen om de relaties met Shanghai warm te houden. De burgemeester van Hamburg wordt in China ontvangen door premier Wen Jiabao. Daar kunnen wij nog wat van leren.”