Fusie Yahoo-MySpace onwaarschijnlijk

Rupert Murdoch verdient een 10 voor opportunisme. De baas van News Corp heeft in het pokerspel rond de toekomst van internetbedrijf Yahoo zijn beste kaart op tafel gelegd: de sociale netwerksite MySpace. Maar hoe aantrekkelijk een uitruil van MySpace voor een deel van Yahoo ook mag zijn voor de aandeelhouders van Murdoch, de eigenaren van Yahoo zullen er niet op in willen gaan.

In vergelijking met het bod van 44 miljard dollar (30 miljard euro) van Microsoft zijn de cijfers gewoon niet goed genoeg. Een fusie tussen Yahoo en MySpace zou zeker een mate van strategische logica vertegenwoordigen. Het is Yahoo niet gelukt een positie op te bouwen op het gebied van sociale netwerken, maar het bedrijf is wel sterk op het gebied van onlineadvertenties. En hoewel het MySpace absoluut voor de wind is gegaan sinds Murdoch de site drie jaar geleden voor een appel en een ei kocht, wordt zijn waarde niet adequaat weerspiegeld in de aandelenkoers van News Corp.

Daarom zou een transactie, die aan MySpace een bepaalde waarde toekent, Murdoch bijzonder goed uitkomen. Op een niveau van twintigmaal de winst zou de divisie Fox Interactive Media – waarin MySpace is ondergebracht – ongeveer 5,3 miljard dollar waard zijn, aldus onderzoek van Sanford C. Bernstein. Dat betekent een premie van bijna 2 dollar bovenop de aandelenkoers van News Corp.

Maar News Corp zal waarschijnlijk niet tevreden zijn met die prijs. Als de speculaties juist zijn dat Murdoch uit zou zijn op een belang van 20 procent in het gefuseerde Yahoo-MySpace, zou Yahoo 400 miljoen nieuwe aandelen moeten uitgeven om aan zijn eisen te voldoen. Dat zou een waardering voor MySpace inhouden van 12 miljard dollar – ofwel een verbluffende koers-winstverhouding van 46.

De aandeelhouders van Yahoo zouden het niet kunnen verkroppen zo veel neer te tellen voor een bedrijf dat een groot deel van zijn inkomsten ontleent aan een reclameovereenkomst met Yahoo’s aartsrivaal Google. Tel daar de zorgen onder beleggers over het vermogen van het toch al in diskrediet geraakte managementteam van Yahoo bij op om zo’n grote aanwinst succesvol te integreren, en het is moeilijk in te zien hoe een MySpace-transactie meer zou kunnen zijn dan een tactische manoeuvre van Murdoch om roet in het eten te gooien. Maar misschien is dat wel precies wat nodig is om Microsoft zo ver te krijgen dat het 35 dollar per aandeel voor Yahoo betaalt.

Rob Cox