Schiphol verliest op concurrentie

De positie van Schiphol kalft snel af. Door de invoering van de vliegtaks en capaciteitsgebrek verliest de luchthaven terrein aan Europese concurrenten. Dit bleek vandaag tijdens de presentatie van de jaarcijfers.

Schiphol groeide vorig jaar nog wel, de omzet ging van 1,037 miljard euro naar 1,146 miljard; en ook de passagiersaantallen stegen, met 3,8 procent tot 47,8 miljoen. Maar andere luchthavens groeiden veel harder. Madrid passeerde Schiphol en is nu na Londen Heathrow, Parijs (Charles de Gaulle) en Frankfurt de vierde luchthaven van Europa. Enkele andere luchthavens, waaronder München en Barcelona, groeien ook hard en kunnen Schiphol binnen enkele jaren inhalen.

Directeur Gerlach Cerfontaine noemde vandaag capaciteitsgebrek en invoering van de milieutaks per 1 juli als belangrijkste oorzaken van de stagnatie. Cerfontaine zei zich te hebben verbaasd over de uitnodiging, door minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) aan het adres van Indiase luchtvaartmaatschappijen, om Schiphol als overstaplocatie voor Europa te gebruiken. „Die capaciteit hebben we helemaal niet.”

Schiphol mist op dit moment de slag om de grote klanten uit het Midden-Oosten en Azië. De maatschappijen uit de Golfregio hebben allemaal gekozen voorluchthavens in België, Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië. Het Indiase Jet Airways wilde graag een hub vestigen op Schiphol, maar de luchthaven moest nee verkopen omdat de capaciteit in de piekuren niet toereikend is. Jet Airways opereert nu vanaf Brussel Zaventem.

Schiphol gaat ervan uit dat de ecotaks zijn positie verder zal verzwakken. Financieel-directeur Pieter Verboom: „De afgelopen jaren slaagden we erin het niveau van de toeslagen voor passagiers constant te houden, met een gemiddelde van 25 euro per persoon. Door de ecotaks wordt ons goeie werk in één keer weggevaagd.”

Schiphol zegt ook extra te moeten investeren in beveiliging. Dit naar aanleiding van gaten in het beveiligingssysteem voor het eigen personeel, die vorige week aan het licht kwamen. Cerfontaine raamt de extra kosten op 15 tot 20 miljoen euro. „Maar in dit geval zal het ministerie van Justitie voor de kosten moeten opdraaien.” Schiphol heeft een kort geding aangespannen tegen de staat om de ecotaks, maar Cerfontaine heeft weinig hoop dat de maatregel nog zal worden teruggedraaid.