Kamer eens met extra beveiliging op Schiphol

De extra beveiligingsmaatregelen op Schiphol, die ingesteld zijn nadat een journalist een nepbom op een vliegtuig plaatste, zijn door een meerderheid van de Tweede Kamer met instemming begroet.

Dat bleek gisteren bij een spoeddebat over het beveiligingslek. Voorafgaand aan het debat had minister Hirsch Ballin (Justitie, CDA) in een brief al maatregelen voorgesteld. Drie personeelsingangen op Schiphol zijn direct gesloten. Binnen enkele dagen zullen alle medewerkers op Schiphol en de spullen die ze meenemen naar hun werk standaard „fysiek” worden gecontroleerd. De controle bij toegangspoorten vindt voortaan plaats door twee beveiligingsmedewerkers. Het aantal controles van medewerkers die de luchthaven verlaten wordt onmiddellijk verhoogd.

De minister zei ook dat de beveiliging op regionale luchthavens wordt aangescherpt. Hij nam ook een initiatief van VVD’er Fred Teeven over om het onbevoegd betreden van luchthavens als misdrijf strafbaar te stellen. Hirsch Ballin wil dat dit voor alle „vitale infrastructuur” gaat gelden.

De maatregelen komen nadat vorige week bekend werd dat journalisten van SBS6 een nepbom en nepcocaïne langs de beveiliging van Schiphol hadden gesmokkeld, en in een vliegtuig geplaatst. De journalisten maakten gebruik van het toegangspasje (‘Schipholpas’) van een van hen. Deze journalist was ten behoeve van het programma in dienst getreden bij de luchthaven. De beveiligers letten bij de toegangscontrole niet op de pasfoto op het pasje. Volgens de minister is er sprake van „een menselijke fout”. Hirsch Ballin: „Ik benadruk dat een goede beveiliging altijd afhangt van de menselijke factor en onder druk komt te staan als een medewerker hulp biedt aan kwaadwillenden.”

De minister had het tekortschieten van de beveiliging zelf al onaanvaardbaar genoemd. Schipholdirecteur Gerlach Cerfontaine sprak van een doodzonde.

Het staat volgens de minister nog niet vast dat alle beveiliging heeft gefaald. Hoewel journalisten een nepbom in het vliegtuig plaatsten, hebben zij deze mogelijk alweer weggehaald voordat het vliegtuig aan een laatste veiligheidscontrole onderworpen werd, schrijft Hirsch Ballin.