Franse na-aperij

Is de typeaanduiding Laguna een steelse verwijzing naar het kwetsbare natuurfenomeen lagune? Waarmee óók Renault zijn zorg om het milieu tentoonspreidt? Het Spaanse woordenboek biedt soelaas; inhoudsloos, manco, leeg, hol, nietszeggend. Een nerveus aangelegde autoverkoper zou zich na lezing spontaan ziek melden of tot nóg dramatischer handelingen kunnen overgaan.

Laat ik het nog maar eens opschrijven: onze gewaardeerde oosterburen zijn ’s werelds beste autobouwers en excelleren op vrijwel alle grote voetbaltoernooien. Zoals wij goed in belasting ontduiken en korfbal zijn. Helemaal niet erg, we hebben vrede met onze volksaard. Zo niet de Franse auto-industrie. Die hoopt nog eens dat het de oosterburen op het vlak van de bouwkwaliteit zal evenaren. Maar helaas: het is gemakkelijker een leger te verslaan dan je aard.

De in het kleine designwereldje opgehemelde, maar zwaar overschatte ontwerper Le Quément, ondermeer verantwoordelijk voor de irritante en nog jaren in het straatbeeld aanwezige Twingo en Mégane, tekende de eerste versie van de middenklasser Laguna.

Een auto met veel en breed in de media uitgemeten elektronicaproblemen. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat in de jaren negentig álle autofabrikanten daarmee kampten. Alleen wisten de meesten dat beter te verhullen. Waardoor trendsetter Renault de hardste consumentenklappen kreeg.

In het ontwerp schemeren de familietrekken van zijn voorgangers. Verstandig, want er wacht een forse kudde Laguna’s om ingeruild te worden. En om je dan van je klanten te vervreemden met prijsjeswinnend doch schrikaanjagend design werkt contraproductief. Ook deze Laguna is weer een niet al te opvallende auto, maar qua uiterlijk de meest geslaagde. Ofschoon de bestelversie teveel lijkt op de Peugeot 407 SW, ook al zo’n ontwerp dat blijft irriteren.

De afwerking is prima, nadert de superieure en op een smetziekte gelijkende bouwkwaliteit van de Duitse autofabrikanten. Het interieur en vooral het dashboard is het sterke verkooppunt van de Laguna. Ga voor de lichtgetinte (nep)houten afwerking. Ook aan te treffen in het barok vormgegeven en jammerlijk geflopte prestigemodel Vel Satis, Le Quements’ magnus opus.

Renault’s marketingafdeling heeft de Duitse Ford Mondeo gekozen als de op te jagen concurrent. Qua prijs, formaat en uitrusting komt deze volgens hen het meeste overheen met de Laguna. Voorwaar de hoogste tijd om beider showrooms te bezoeken en de arme verkopers tegen elkaar uit te spelen en hoorndol te maken met kortings- en inruileisen.

En zeurt u ditmaal niet om gratis vloermatten of een nutteloze koelbox, maar sla uw slag uit de eindeloze reeks opties die uit concurrentieoverwegingen tijdelijk voor een schappelijke bedrag in de introductiefolders te vinden zijn.

Freddy Rikken

Freddy Rikken is fotojournalist en rijdt in een Ford Tourneo