Europese autoaandelen niet op bodem

Peugeot, Renault en Daimler worden deze week geconfronteerd met sceptische beleggers. De aandelen van deze drie Europese autoconcerns hebben het allemaal slecht gedaan – de Dow Jones Euro Stoxx Automobiles & Parts index heeft de afgelopen drie maanden een verlies geleden van 30 procent. Maar hoewel de drie bedrijven hun beoogde doelen lijken te gaan verwezenlijken, ziet de weg naar de toekomst er hobbelig uit. De aandelenkoersen zouden nog wel eens verder kunnen dalen.

Peugeot rapporteerde woensdag goede resultaten over 2007, ook al werd de bijna vijfvoudige stijging van de nettowinst naar 885 miljoen euro geflatteerd door een bijzonder zwak voorgaand jaar. Christian Streiff, de topman van het Franse concern, heeft gezegd dat nieuwe producten en bezuinigingen volgend jaar tot betere winstmarges zouden moeten leiden.

Maar Streiff heeft ook gezegd dat het aantal verkochte auto’s in Europa dit jaar zal dalen en dat de sterke groei in Oost-Europa, China en Rusland ook zal afnemen. Hij erkende tevens een hele waslijst aan uitdagingen: een sterke euro, stijgende staal- en benzineprijzen en het vooruitzicht van stevige emissielasten. Die factoren duiden er allemaal op dat de klanten op kleinere auto’s zullen overstappen, die gewoonlijk minder hoge winstmarges opleveren.

De bazen van de autosector moeten de middenweg zien te vinden tussen overdreven optimisme en buitensporig pessimisme. Topman Dieter Zetsche van Daimler heeft het het makkelijkst. Hij heeft zich de bescheiden doelstelling opgelegd de winstmarge van Mercedes op te krikken naar 10 procent in 2010. Nu de verlieslijdende Chryslerdivisie is afgestoten en de operationele winstmarge van Mercedes al bijna op 9 procent staat, willen beleggers dat hij de deadline vervroegt naar 2009.

De Franse autoconcerns moeten een zwaardere noot kraken. Hoewel zij profiteren van het feit dat ze weinig last hebben van de lage dollarkoers, verkeert zowel Peugeot als Renault middenin een overschakeling op nieuwe modellen en een saneringsproces. Zij moeten bewijzen dat ze op de kosten kunnen besparen en het verlies aan marktaandeel een halt kunnen toeroepen. Streiff heeft het tot nu toe goed gedaan – de aandelenkoers van Peugeot ging woensdagmorgen met 5 procent omhoog. Carlos Ghosn van Renault zal zijn aandeelhouders vandaag naar verwachting eveneens een plezier doen door aan te kondigen dat hij zijn doelstellingen ruimschoots heeft gehaald.

Maar naarmate het jaar vordert, zullen de uitdagingen waarschijnlijk toenemen. Dat kan tot behoedzaamheid onder beleggers leiden, ook al wordt de Europese autosector verhandeld op een niveau van krap zeven maal de winst over 2009, aldus Oddo Securities. Dat lijkt aan de lage kant, maar het kan nóg lager: de aandelenkoersen van de autoconcerns stonden in 2003 op een niveau van vijf maal de winst. Wellicht moeten deze aandelen eerst opnieuw zo goedkoop worden voordat er sprake kan zijn van echte koopjeskansen.