Deliriums en dromen in geel, oranje en bloemen

Valentijnsdag in de bladen, wat zou dat opleveren? Helaas, niet veel. Alleen Avant Garde (4,50 euro) kondigt op de cover aan: ‘Valentijnsvlinders: zijn er nog leuke mannen over?’ En dat artikel gaat dan over: „Heb je als happy single net de feestdagen overleefd, staat de knalroze valentijnsperiode alweer voor de deur. Tel daar de verontrustende mediaberichten dat er steeds minder single mannen zijn bij op en je krijgt acuut het gevoel dat je alleen overblijft.” Zo’n soort verhaal staat eigenlijk elke maand wel in elk damesblad, wat natuurlijk meteen de reden kan zijn dat de bladen zo weinig aandacht besteden aan de dag van de liefde. Maar er is natuurlijk nóg een reden: de bladen van maart liggen alweer in de schappen. En die gaan over het nieuwe modeseizoen.

Neem de Elle (4,99 euro), met 236 pagina’s Lekker Dik!, zoals een sticker op de voorkant aankondigt. Het is een mode-themanummer, met in de artikelensfeer speciale aandacht voor catwomen: „Tussen het leger symmetrische Oost-Europese modelski’s vallen ze op, de nieuwe topmodellen – door een stel woeste wenkbrauwen, een fikse spleet tussen de tanden, een kilootje meer of een olijk gezicht als een stripfiguurtje”. Die spleet tussen de tanden heeft de Nederlandse Lara Stone, en de Deense Freja Beha Erichsen „eet als een dijker”. Maar goed, de mode. Die ziet er het komend seizoen zo uit: „Fantasy is the ultimate luxury escape. Wat dat inhoudt? Dat de ontwerpers voor komend seizoen één grote fantasytrip maakten, een vlucht weg van de voorgekauwde luxe, een vlucht ook ver weg van het zware zwart en grauwe grijs van afgelopen winter. Enerzijds vluchten we naar het innerlijk, naar droombeelden en deliriums. Anderzijds gaan we naar buiten, terug naar de natuur. Geen wonder eigenlijk, in een tijd waarin we en masse naar Boer zoekt vrouw kijken en weer aan de stamppot gaan”.

Wat die droombeelden, deliriums en natuur concreet betekenen, is ook te zien in de Marie Claire (4,70 euro). Hier geen extra dik nummer, maar een losse style guide die zo groot is dat hij dubbelgeslagen moest worden om erbij te passen. Reden: „Hoe proppen we al dat geweldigs in die paar modeproducties per nummer?

De oplossing bleek simpel en tegelijk my-dream-come-true: een krant bij je Marie Claire waarin we je al het fashionnieuws op bijna A3-formaat kunnen laten zien.” En dat is dan: dunne, doorschijnende materialen („Een omslagdoek is het geheime wapen van iedere vrouw om zwierigheid aan haar silhouet te geven”), lange, vaak wijde jurken, felle pasteltinten waaronder veel geel en oranje én: „Nog nooit was de catwalk zo unaniem over één trend. Bloemetjes!”

Intussen staat de meeste mode in het blad van het kleinste formaat, Glamour (2,50 euro). Maar liefst 749 new season looks. Hier heet het delirium ‘elfjesdroom’, terug naar de natuur ‘bloemencorso’ en doorschijnend materiaal ‘hare doorluchtigheid’. Verder goed om te weten: de grote tas is uit, de enveloppe is terug: „Denk aan een zilveren exemplaar bij een transparant broekpak”. En de nerd-bril is in opkomst, om „wat Woody Allen-achtige charme toe te voegen aan ons gezicht”.

Gretha Pama