Mediarevolutie

In 2008 gaat internet meetellen. Stichting Kijkonderzoek presenteert vanaf april voor het eerst alle kijkcijfers op internet. Het Radio Advies Bureau gaat ons internetluistergedrag in kaart brengen. Live streams, themakanalen en online herhalingen worden steeds geliefder. Volgens Andy Santegoeds, hoofd Research & Intelligence bij RTL, kijken Nederlanders meer internet-tv dan Amerikanen. Veel Nederlanders hebben snelle computers en snel internet. Een mediarevolutie is op handen. Wat gaan de omroepen doen?

Voor commerciële omroepen zijn de cijfers heilig, ook op internet. Zij wegen de kosten van online extra’s tegen effecten als meer en trouwer publiek. Maar zij hebben ook geleerd dat experimenteren kan lonen, zoals de webcams die het Big Brotherhuis 24/7 doorzichtig maakten.

Bij de publieke omroep heerst taakverwarring sinds men zich commercieel ging/moest gedragen. Moeten we nu voor iedereen iets anders maken, of alles voor iedereen? Hoge quota of doelgroepbereik, men kan maar niet kiezen. En andere doelen bestaan niet meer. Die verwarring drukt alle creativiteit dood én vernietigt beproefde formules.

Voor publieke televisie dreigt eenvormigheid. Iedereen moet kijken. Dus komt er „minder inhoud, meer beleven”, zoals zelfs de VPRO heeft aangekondigd. Het gevoel dat kijkcijfers aanjaagt zetelt in de lendenen, niet in het hoofd. Meer drank op de praattafels dus. Meer Joran & Witteman. Ondertussen staat publieke radio an sich ter discussie. Iedereen moet luisteren. Maar de wispelturige jeugd en de ongrijpbare allochtoon luisteren niet. Format na format faalt. Inhoudelijke radioprogramma’s moeten knokken om hun bestaansrecht.

De fixatie op ‘moeilijke doelgroepen’ bij de publieke omroep zorgde voor een ware internethype. Heel even gebeurden er spannende dingen met publiek geld. Maar begin dit jaar vertrokken de ‘nieuwe media’-directeuren van de TROS, VARA en VPRO, gefrustreerd omdat hun ruimte weer was ingeperkt. Niet alleen innovatie bleek duur, maar ook het onderhoud van de websites. Ondertussen groeit het publiek op internet. Wat kijken en luisteren zij? Nieuwe cijfers, nieuwe kansen?

Merel Boers