Bezoeker mag niet meer wegwaaien in centrum van Rotterdam

Rotterdam bouwt rondom het nieuwe CS aan een ‘bruisend zakencentrum’ waarmee de stad de eigen concurrentiepositie denkt te kunnen verbeteren.

De gemeente Rotterdam verwacht dat het vernieuwde Stationskwartier minimaal 10.000 nieuwe arbeidsplaatsen zal genereren. Het zakencentrum rondom het in aanbouw zijnde nieuwe Rotterdam Centraal, met een totaaloppervlakte van 600.000 vierkante meter, zal vanaf 2012 stapsgewijs opgeleverd worden en heeft de naam Centraal District Rotterdam meegekregen. Dat hebben de gemeente en de projectontwikkelaars vanmiddag bekendgemaakt.

Het Stationskwartier is een van de dertien vip-gebieden die de gemeente heeft aangewezen in de vorig jaar gepresenteerde Stadsvisie. In dat stedenbouwkundige vergezicht staan de kwaliteitseisen waar Rotterdam in 2030 aan zou moeten voldoen. Kernpunten zijn een sterke economie en een aantrekkelijke woon- en werkstad, vooral in het nu ‘lege’ centrum (amper 30.000 inwoners op een totaal van 582.000), zodat Rotterdam de hogeropgeleiden vasthoudt en dus een evenwichtiger bevolkingssamenstelling krijgt. Het plan behelst de bouw van 56.000 woningen die, anders dan voorheen, binnen het bestaande stedelijke gebied moeten worden gerealiseerd.

Om de gewenste 24-uurseconomie in het Stationskwartier te garanderen gaat de gemeente bedrijven onder meer verplichten om op de begane grond horeca of culturele voorzieningen als galeries en kleinkunstpodia te huisvesten. Volgens wethouder Hamit Karakus (Wonen en ruimtelijke ordening, PvdA) bouwt Rotterdam aan „een bruisend stadsportaal met een unieke mix van multinationals en lokale bedrijvigheid, waar je op elk gewenst moment van de dag graag wilt zijn”. Hoogbouw staat in dienst van „de menselijke maat, zodat bezoekers straks niet wegwaaien tussen al die gebouwen”, benadrukt Karakus.

Vooral dankzij de komst van de hogesnelheidslijn (hsl) middenin het centrum denkt Rotterdam de concurrentiepositie sterk te kunnen verbeteren. „Geen stad in Europa waarvan het centrum straks zo goed bereikbaar is als Rotterdam, omdat wij het voordeel hebben van ruimte in het bestaande stadshart”, zegt wethouder Mark Harbers (Economie, VVD). Elders liggen de hsl-stations vooral buiten het centrum.

De reis van Rotterdam naar de luchthaven Schiphol duurt straks nog slechts 19 minuten. Ook Antwerpen (half uur), Brussel (een uur) en Parijs (2,5 uur) komen dichterbij. Naar verwachting zal Rotterdam, mede ook door de aansluiting op Randstadrail, vanaf 2015 jaarlijks ongeveer 75 miljoen reizigers ontvangen. Dat is bijna een verdubbeling van de huidige 40 miljoen. Harbers: „Ons achterland wordt in één klap enorm vergroot en dat zal internationale bedrijven aanspreken.”

Het nieuwe CS zal over drie jaar in gebruik worden genomen. De kosten van het renovatieproject zijn inmiddels opgelopen tot 558 miljoen euro, en komen grotendeels voor rekening van de overheid. Ook Rotterdam Airport zal volgens Harbers profiteren van de nieuwe groeimogelijkheden.

Grootste blikvanger in het Centraal District Rotterdam is het voormalige Stationspostkantoor, pal naast het CS aan het Delftseplein. Het gerenoveerde gebouw uit de wederopbouw (1946-1965) gaat, aldus Harbers, vanaf volgend jaar plaats bieden aan „een brede mix van bedrijven, van de zakelijke dienstverlening tot de creatieve sector”. Lingerieontwerpster Marlies Dekkers is een van de eerste ondernemers die hun hoofdkantoor in Central Post gaat vestigen. Rotterdam zegt te willen waken voor „een monomane invulling, want dat ondermijnt de aantrekkingskracht”, stelt Harbers.

Het Stationskwartier moet ook fungeren als springplank naar het centrum, dat nu een versnipperde indruk maakt. Zo wordt het Weena ondertunneld en getransformeerd in een wandelpromenade, waardoor een logische looproute ontstaat. Projectontwikkelaars zijn gedwongen hun bouwontwerpen aan te passen aan de gewenste ‘stadsverdichting’.