Vrachtboot goedkoop vooruit met vlieger

De Beluga SkySails op weg met de vlieger. Foto SkySails Beluga SkySails FOTO: SkySails SkySails

Het eerste schip dat speciaal is gebouwd om te varen met hulp van een vlieger, is de haven van Guanta in Venezuela binnengelopen.

De Beluga SkySails is een Nederlands vrachtschip. Het werd bij scheepswerf Volharding in Harlingen gebouwd, en vertrok op 22 januari voor haar eerste reis uit Bremen. Toen het schip halverwege de reis het gebied van de noordoostpassaat binnenvoer, is een vlieger opgelaten met een oppervlak van 160 vierkante meter.

De vlieger, sterk gelijkend op die van de kitesurfers aan het strand, is een ontwerp van de onderneming SkySails in Hamburg. SkySails zegt dat hij 10 tot 35 procent op de brandstofkosten bespaart. De gegevens van de recente tocht zijn nog niet verwerkt.

De onderneming heeft het concept een paar jaar op de Oostzee getest met een half zo grote vlieger die aan de ex-boeienlegger Beaufort was vastgemaakt.

De vlieger heeft in opgevouwen toestand geen groter volume dan dat van een telefooncel. Hij wordt ontvouwd vanaf een mast op de voorplecht en met behulp van een computer bestuurd. Een schip kan er tot 50 graden mee aan de wind varen. Dat is bijna even scherp tegen de wind in als een zeilboot. De vlieger is bruikbaar bij windsterkten oplopend van 3 tot 8 Beaufort. De 160 m2-vlieger levert onder gemiddelde omstandigheden een trekkracht van ongeveer 8 ton (80 kN). Daarmee wordt ongeveer een kwart van het motorvermogen geleverd.

De belangstelling voor windvermogen wordt aangewakkerd door de dure olie. Toen na de tweede oliecrisis (1978) de olie ook extreem duur was, bouwde Japan de windschepen Shin Aitoku Maru en Usuki Pioneer. SkySails heeft vliegers met oppervlakken oplopend van 640 tot 1.280 m2 op de tekentafel liggen.