Gebrek aan respect slecht voor het onderwijs

Louise O. Fresco legt in haar column van 5 februari een verband tussen innoveren en interdisciplinariteit. Echter, de relatie die zij legt tussen innoveren en voornamen, daar schrok ik van. Het deed mij denken aan de tijd dat onze kinderen op de eerste schooldag hoorden: ”ik ben jullie Meester, maar noem me maar Kees”. Was daar niet het moment dat leerlingen, studenten het respect voor de meester, de docent verloren?

Ik kom net terug van 2,5 jaar Vietnam, een land doordrenkt van de gedachten van Confucius (net zoals China, Japan en Korea). Daar heeft men echt respect voor degenen die onderwijzen. Jaarlijks in november is het `Teacher`s Day` en de bloemenverkoop stijgt naar recordhoogte, `Meester` in landen in Azië is een eretitel, waarom dan die voornamen? Ik ben ervan overtuigd dat dit gebrek aan respect een van de belangrijkste redenen is van de neergang van het onderwijs in Nederland. Helaas hoor ik daar minister Plasterk of liever Ronald Plasterk niet over.