Een platform voor entertainment

Sociaal netwerk MySpace opende vorige week een Nederlandstalige editie. Die bevat veel eigen muziek- en tv-producties. De advertentie-inkomsten vallen nog tegen.

Alex Turner van de Britse band Arctic Monkeys die veel heeft te danken aan MySpace. Foto Andreas Terlaak Op de foto Alex Turner van Arctic Monkeys. Pinkpop 2007, Landgraaf 28-05-2007. Foto: Andreas Terlaak Terlaak, Andreas

Zonder MySpace was Shane Shu misschien nog wel gewoon freelance fotograaf en verkoper van gitaren. Maar dankzij de sociale netwerksite vond de Canadees-Nederlandse zanger een deel van zijn band, leerde hij de Parijse regisseuse kennen van de clip bij zijn eerste, binnenkort te verschijnen single The Way She Talks To Me en heeft hij inmiddels 1.651 trouwe fans.

Het is het bekende verhaal van MySpace. Het Amerikaanse bedrijf had zich daarom geen toepasselijker band kunnen voorstellen dan die van Shane Shu tijdens het feestje ter gelegenheid van de officiële entree in Nederland, donderdag in de Melkweg in Amsterdam. Na negen maanden proefdraaien opende MySpace vorige week een Nederlandstalige editie van zijn sociale netwerk. Ruim 40.000 mensen hebben al een persoonlijke pagina (een ‘profiel’) op het Nederlandse netwerk. Wereldwijd heeft MySpace 200 miljoen gebruikers.

De komst naar Nederland maakt deel uit van een snelle expansie buiten de Verenigde Staten. „In twintig maanden hebben wij lokale versies geopend in 23 landen. Het was nogal een hectische tijd”, zegt Travis Katz donderdagmiddag in het kantoor van MySpace in Amsterdam. De Amerikaan is vanuit Londen verantwoordelijk voor de internationale activiteiten van MySpace.

„Nederland is een interessante markt”, zegt Katz. „Veel mensen hebben hier breedbandinternet. Een vertaalde versie van MySpace had niet per se gehoeven, want Nederlanders spreken goed Engels, maar om werkelijk relevant te zijn moet je heel dicht blijven bij de manier waarop mensen communiceren. En dat doen ze het liefst in hun eigen taal.” De website vertalen is het eenvoudigste werk, aldus Katz. „Daarna moeten we zorgen dat we middenin de populaire cultuur zitten. Waar spelen de beste bands? Waar zijn de beste dj’s?”

Nederlandse bands en dj’s hoeft MySpace niet meer te overtuigen van de kracht van zijn service, die in vijf jaar is uitgegroeid van een sociaal netwerk om contacten te onderhouden met vrienden naar een platform vol entertainment zoals muziek, televisieseries, films en games. Meer dan 50.000 Nederlandse artiesten hebben een profiel op MySpace. Dj Tiësto is het populairst met meer dan 33.000 contacten. Wereldwijd hebben 10 miljoen artiesten een MySpace-pagina.

Om de Nederlandse markt te veroveren heeft MySpace niet genoeg aan de muzikanten. Hoe gaat Katz de concurrentie aan met Hyves, het populairste sociale netwerk in Nederland? Meer dan 5,6 miljoen gebruikers hebben daar immers een profiel. „In tegenstelling tot de concurrenten is MySpace een global community. Het is simpel om met vrienden in het buitenland contact te onderhouden. Gebruikers hebben alle vrijheid om het uiterlijk van hun profiel aan te passen. En MySpace is een heel ‘rijke’ site. Er is veel eigen content.”

MySpace lanceerde in juni de videodienst MySpace TV. Dat is inmiddels de op een na grootste videodienst op internet, na YouTube. Gebruikers kunnen kijken naar zelfgemaakte video's, maar ook naar (scènes uit) series van onder meer de BBC. Er zijn driehonderd kanalen.

Trots is MySpace op de programma’s die speciaal voor de site worden gemaakt. Hollywoodproducers Ed Zwick en Marshall Herskovitz maakten bijvoorbeeld de serie Quarter Life waarin een videoblogger haar leven en dat van haar vrienden toont. MySpace verkocht de serie onlangs aan de Amerikaanse omroep NBC.

Advertenties zijn veruit de belangrijkste bron van inkomsten voor MySpace. Katz verwacht voor het boekjaar 2007/2008 een omzet van circa 1 miljard dollar (690 miljoen euro). „Vier van de vijf bedrijven uit de Fortune 500 adverteren op MySpace.”

De opbrengsten van adverteren op sociale netwerken vallen echter tegen, meldde Google vorige week. Het bedrijf verkoopt de advertentieruimte op MySpace. Google sloot daarvoor vorig jaar een meerjarig contact met MySpace voor 900 miljoen dollar (620 miljoen euro). Sergey Bin, een van de oprichters van Google zei vorige week dat „wij nog niet de allerbeste manier hebben gevonden om het bezoek op sociale netwerken te verzilveren”.

Veel grote ondernemingen adverteren nog niet op sociale netwerken, omdat zij niet volledig in de hand hebben waar hun boodschappen komen te staan. Zo zou in theorie een advertentie van Coca Cola naast een profiel met rechts-extremistische of pornografische inhoud kunnen staan. Volgens Katz is de kans daarop klein. „Alle foto’s die worden geplaatst worden door iemand gecontroleerd. Bovendien hebben wij voldoende plekken om te adverteren waar geen user generated content staat.”

Internetgebruikers zien dagelijks honderden advertenties. Zij dreigen immuun te worden voor online commercie. „Daarom moeten wij zorgen dat advertenties relevant zijn voor gebruikers. Dan klikken zij er wel op.'' MySpace experimenteert met een systeem genaamd hypertargeting. Bedrijven – ook kleine ondernemers – kunnen advertenties plaatsen op relevante profielpagina’s. Katz: „De falafeltent om de hoek van de universiteit moet kunnen adverteren op de MySpace-pagina’s van de studenten van die universiteit.”

Hoe ziet Katz de toekomst van zijn bedrijf? „In MySpace 2.0 moet je onder meer verschillende profielen kunnen maken voor je werk, je familie en je vrienden. Verder geloven we in mobiele toepassingen. MySpace is immers een deel van je leven. En openheid is belangrijk.” MySpace en Google bedachten samen OpenSocial, een standaard om informatie uit te wisselen tussen sociale netwerken. Vorige week presenteerde MySpace het systeem voor webontwikkelaars. Katz: „We beseffen heel goed dat wij niet altijd het slimste jongetje van de klas zijn.”

Links naar de genoemde sites op nrc.nl/media

Rectificatie / Gerectificeerd

Correcties en aanvullingen

MySpace

In het artikel Een platform voor entertainment (11 februari, pagina 18) over MySpace staan twee onjuiste cijfers. Ruim 400.000 mensen hebben een profiel op MySpace Nederland. Dj Tiësto heeft 330.000 ‘vrienden’.