Duits ‘poesieplaatje’ Dunya & Desie

Nederlandse films doen het opvallend goed op de Berlinale. ‘Dunya & Desie’ had er zijn wereldpremière en dingt mee naar een Kristallen Beer.

Het leek wel alsof Dunya en Desie al hun vriendinnen hadden uitgenodigd. De hele zaal van de Berlijnse Babylon-bioscoop zat vol met warme en verwachtingsvolle meisjes van veertien. Dit weekend beleefde de enige nieuwe Nederlandse bijdrage aan het programma van de Berlinale, waar de film Elegy met actrice Penelope Cruz veel aandacht trok, zijn wereldpremière. De hele film lachen en bewegen de tieners als één meelevende massa. Ook in het Duits behouden de Hollandse clichégrapjes waar de film mee speelt hun goedbedoelde weemoed.

De film naar de televisieserie Dunya & Desie van regisseur Dana Nechushtan en scenarioschrijver Robert Alberdingk Thijm over twee tienervriendinnen uit Amsterdam-Noord maakt kans op een Kristallen Beer in het onderdeel Generation 14plus. Net als de Belgisch-Nederlandse coproductie Ben X. Voor jongere kinderen werd als openingsfilm Waar is het paard van Sinterklaas? vertoond.

Actrice Maryam Hassouni die de Marokkaanse Dunya speelt, is bovendien vanavond als een van de negen Europese Shooting Stars die in Berlijn worden gepresenteerd bij de galapremière van Cherry Blossoms – Hanami van Doris Dörrie.

Na drie succesvolle televisieseizoenen pakt Dunya & Desie de draad weer op als de meiden hun eindexamen achter de rug hebben. Dunya studeert natuurkunde en de hoogblonde Desie werkt bij de kapsalon van haar vriendje en rommelt met de rij-instructeur. ,,Ze hebben nu de leeftijd voor de grote levensvragen bereikt’’, zegt regisseur Nechushtan in Berlijn: ,,Wie ben ik en wat wil ik?’’Dat die vragen worden uitgespeeld in een plot die met zaken als een ongeplande zwangerschap en huwelijksmigratie de verwachtingspatronen van de toeschouwer niet bepaald uitdaagt, is voor haar geen probleem.

,,Alles wat we hebben bedacht komt voort uit de karakters. En natuurlijk wordt Desie (Eva van de Wijdeven) zwanger en krijgt Dunya de leeftijd dat een huwelijk ter sprake komt. Als we niet wisten hoe we verder moesten, vroegen we ons altijd af wat de meiden zouden doen en dan kwam het vanzelf.’’

Dunya & Desie is in Nechushtans ogen dan ook geen film geworden die op de onderwerpen die erin aan de orde komen hoeft te reflecteren. ,,Dat zijn handvatten voor het plot. De film gaat over vriendschap en niet over of Desie wel of niet een abortus moet laten plegen en of Dunya in opstand moet komen als haar ouders haar willen uithuwelijken. Dunya zegt ‘nou, we gaan wel eens kijken’, want dat zegt het merendeel van de Marokkaanse meisjes. Dat weet ik omdat we hebben rondgelopen in Amsterdam-Noord en met meisjes achter de kassa hebben gepraat.

Deze film gaat over de volgende generatie, aldus de regisseur. ,,Je hebt die onderwerpen alleen maar nodig omdat de film anderhalf uur duurt. Maar een goede film wordt voor mij door de karakters verteld.’’

En door het pakkende beeld. ,,De film is opgebouwd als een poesiealbum. Dunya en Desie zijn als twee roodroze rozen. Elk shot is een plaatje. Je ziet ze bij voorkeur met z’n tweeën middenin het kader. Want het zijn Dunya én Desie.”

Pas als ze naar Marokko gaan verandert dat en volgen ze allebei hun eigen pad. ,,Dan komen er ook pas schaduwen in de film. We zijn eindeloos bezig geweest om in de eerste helft van de film al het licht van achter de camera te laten komen zodat er geen zweempje schaduw te zien zou zijn.’’

Als de film goed gaat lopen sluit de regisseur een tweede deel niet uit. Maar eerst gaat Nechushtan beginnen aan de tv-serie Annie M.G. naar de Annie M.G. Schmidt-biografie van Annejet van der Zijl en een scenario van Tamara – Waar is het paard van Sinterklaas? – Bos.

Dunya & Desie wordt vanaf 17/4 in de Nederlandse bioscopen verwacht.

Rectificatie / Gerectificeerd

correcties en aanvullingen

Dunya en Desie

Het artikel Duits ‘poesieplaatje’ Dunya en Desie (11 februari, pagina 9) is per ongeluk nogmaals afgedrukt, onder de kop Dunya en Desie zijn roodroze rozen (13 februari, pagina 11). Voorts werd de indruk gewekt dat de Nederlandse film werd vertoond in het hoofdprogramma van het de Berlinale, het filmfestival van Berlijn. Hij maakt echter deel uit van het kinderfilmprogramma.