Alaimo maakt opnieuw furore

Klassiek Radio Kamerorkest o.l.v. Roberto Rizzi Brignole. Gehoord: 9/2 Concertgebouw Amsterdam. Radio 4: 12 /2 20 uur.

Een jaar geleden maakte de bariton Nicola Alaimo in de Matinee furore in Donizetti’s opera Poliuto en zaterdag werd hij daarvoor beloond met een zeldzaam solo-optreden. Bariton Pierre Mak en tenor Seil Kim zongen in grote scènes minieme ondersteunende rolletjes. Maar verder was het de Matinee van Alaimo, een archetypische Italiaanse bariton in Italiaans repertoire, met verve begeleid door de Radio Kamer Filharmonie o.l.v. Roberto Rizzi Brignoli.

Zwartharig is de Siciliaan Nicola Alaimo, met een fors postuur en een wendbare stem met een prachtig timbre, met diepte, lengte en kracht in zijn zingen en met veel stijlgevoel in het 19de eeuwse Italiaanse belcantorepertoire, ruim voorzien van het vereiste pathos.

Alaimo liet zijn kunnen horen in werk van Donizetti (Don Pasquale, La favorite), Bellini (I puritani) en Verdi (Un ballo in maschera, Falstaff). Het leukste moment was er in Falstaff, in de scène waarin Ford zijn vrouw beschouwt als de duivel en liever zijn hele tafel zou gunnen aan een vraatzuchtige Hollander. Daar keek Alaimo even weg van het publiek.

Tussendoor klonk instrumentale opera-muziek: twee ouvertures en twee lange balletmuzieken. Te lange balletmuzieken, uit Donizetti’s La favorite en Verdi’s Don Carlos, goed gespeeld maar met ook erg veel fanfare. Wat meer Alaimo was welkom geweest, zoals Di Provenza e di mar uit La traviata. Figaro’s zeer geanimeerd gebrachte Largo al factotum uit Rossini’s Il barbiere di Siviglia was de ideale toegift.

Solo-optredens van dit soort mogen wel eens vaker. Nelly Miricioiu, de ‘keizerin van de Matinee’, zingt, buiten de Matinee om, bij het Noord Nederlands Orkest, op 20 febr. in Groningen en op 23 febr. in het Amsterdamse Concertgebouw.