Lawaaipapegaai

Montag schrijft over de reclameblokken op de radio (Zaterdag & cetera van 2 februari). Het is me uit het hart gegrepen. Radio lawaaipapegaai is werkelijkheid geworden. Met schelle stemmen worden we door middel van reclamespots gek gemaakt met vooral ons eigen geld, dat we hier of daar moeten beleggen. Nederland is een op het ziekelijke af geldzuchtig land en dat merk je door naar reclameblokken op de radio te luisteren, die de reguliere programma`s als gelegitimeerde stoorzenders komen onderbreken. Van de weeromstuit lijken nieuwslezers ook steeds harder te gaan praten, kennelijk opgezweept door de eraan vooraf gaande reclame en in een verwoede poging er in luidruchtigheid bovenuit te komen, want nieuws is belangrijker dan reclame nietwaar. Was het maar waar: het hype karakter van het nieuws neemt almaar toe, onnozel non-nieuws wordt met een intonatie gebracht als ware het heus wereldnieuws. Het is de hoogste tijd dat er apparaatjes op de markt komen waarmee je de radio zo kunt afstellen dat de onruststokers van reclame en loos nieuws het zwijgen wordt opgelegd zo gauw ze aan de beurt zijn. Dat biedt dan mooi de gelegenheid de ouderwetse, geruisloze krant erbij te pakken, die ook nog eens diepgaander en uitvoeriger verslag doet van nieuws dat er werkelijk toe doet.