KPN doet wat Getronics zelf niet lukte

Bij Getronics wordt sinds de overname door KPN op de centen gelet. Kantoren sneuvelen, contracten worden opengebroken. Het ICT-bedrijf wil dit jaar weer winst maken.

Door zijn eigen bezuinigingsprogramma raakt Erik van der Meijden zijn prachtige uitzicht kwijt. De nieuwe topman van Getronics, die aantrad toen telecombedrijf KPN in oktober de baas werd bij het ICT-bedrijf, gaat het hoofdkantoor in de Amsterdamse Rembrandttoren opheffen. „Jammer? Het kost 2 miljoen per jaar.”

Bij Getronics wordt weer op de centen gelet. Van der Meijden is net klaar met zijn ‘rondje wereld’ om landenorganisaties te bezoeken. „Financieel was er het nodige te verbeteren”, zegt hij. Voor wie Getronics heeft gevolgd, is dat geen verrassing. Het grootste ICT-bedrijf van Nederland heeft een problematische periode achter de rug en moest zijn zelfstandigheid opgeven aan KPN. Het hele topmanagement moest weg. Aan Van der Meijden de taak om te gaan doen waar topmanagers niet in slaagden: Getronics weer een winstgevend bedrijf maken. Dit jaar hoopt hij al op „een klein winstje”, wat de jaren daarna moet groeien tot een operationele winst van 125 miljoen euro in 2010.

Een van de maatregelen die daartoe moet bijdragen, is het ineenschuiven van de organisaties van Getronics Nederland en Getronics wereldwijd. Bij die operatie sneuvelt ook het kantoor in de Rembrandttoren, waar Van der Meijdens voorganger Klaas Wagenaar in trok om Getronics meer cachet te geven. De 120 man die er werken, gaan naar Zoetermeer. „We hebben heel veel kosten aan gebouwen”, zegt Van der Meijden. „We hebben nu in Nederland 61 kantoren en er is veel leegstand. Dat gaan we terugbrengen tot vijf regiokantoren en een aantal supportcenters.” Ook is het aantal ondersteunende medewerkers te groot. Bij de koop van Getronics kondigde KPN al aan dat er een paar honderd banen zouden verdwijnen. Samen met extra inkoopvoordeel door de overname door KPN, verwacht het telecombedrijf door het samengaan meer te kunnen bezuinigen dan de eerder aangekondigde 50 miljoen euro.

Het betrekken van een chique kantoor is niet het enige besluit van de vorige top dat wordt teruggedraaid. Van der Meijden bevestigt dat Getronics op een aantal grote contracten die het bedrijf had gesloten, geld moet toeleggen. Voor zover het contractueel kon, is een aantal daarvan ontbonden of heronderhandeld. „We zeiden tegen klanten dat we het gewoon niet verliesgevend konden blijven doen. Het is me meegevallen hoe daarop gereageerd werd.” Namen wil hij niet noemen. „Misschien is het een voordeel dat je nieuw bent. Klanten denken: als de service nu beter wordt, wil ik daar best voor betalen.”

Om dit soort zaken in de toekomst te voorkomen, zijn tientallen accountants ingeschakeld om de financiële transparantie te verbeteren. Van der Meijden: „Het was niet helder wat er aan een bepaalde business werd verdiend.” 

Een belangrijk onderdeel van de nieuwe strategie is dat Getronics verder wordt ontbonden. Al voor de overname door KPN begon Getronics met de verkoop van verschillende landenorganisaties, zoals in Italië, Oost-Europa en recentelijk Spanje en Australië. Nu zet KPN verschillende Nederlandse onderdelen in de etalage. Deze afdelingen maken software op maat voor bedrijven, voor lagere overheden en voor ziekenhuizen en zijn grotendeels afkomstig van het oude Pinkroccade – het bedrijf dat Getronics eind 2004 overnam. Samen zijn ze goed voor zo’n 400 miljoen euro aan omzet.

„Het zijn parels van Getronics”, zegt Van der Meijden. „Maar ze passen niet meer in de strategie.” Hij zegt dat Getronics op de markt van het maken van software op maat een zesde plaats heeft in de Benelux en dat het bedrijf alleen verder wil gaan met bezigheden waarin het marktleider is of kan worden. Topman Ad Scheepbouwer van KPN gaf dinsdag al aan dat de afdelingen te ver af staan van het beheer van de werkplekken van werknemers bij grote bedrijven – computer, telefoon – de activiteit waar Getronics het grootst in is en die het dichtst bij KPN staat.

Door zich te richten op werkplekbeheer, rekencentra en adviesdiensten denkt Van der Meijden Getronics flink te laten groeien. Potentiële klanten reageerden volgens hem positief op de overname door KPN, al was het alleen maar omdat de financiële continuïteit zo gewaarborgd is. In maart lanceert het bedrijf een nieuwe versie van zijn werkplekdiensten, waar volgens Van der Meijden veel vraag naar is. Nu houdt het bedrijf van 2 miljoen werknemers de computer aan de praat. „Dat willen we de komende twee jaar naar 3 miljoen brengen.”