Bedrijf als missie

‘Vrouwen van mijn leeftijd hebben het idee dat ze alles moeten. Een baan, kinderen, een partner, een sociaal leven. We denken dat dat goed te combineren moet zijn. Ik zie het aan mezelf. Ik heb vier kinderen tussen de 7 en 14, een man, vier katten, een hond, mijn werk en een studie filosofie. Het betekent dat je goed moet simplifyen. Dat heeft te maken met organiseren en opruimen. Maar ook met zingeving. En met keuzes, zodat je de dingen doet die je belangrijk vindt.

Omdat ik daar ideeën over heb, heb ik de website ‘SimplifyLife’ ontwikkeld en verspreid ik elke drie weken een elektronisch magazine. SimplifyLife is voor mij een bedrijf, maar ook heel sterk een missie. Inmiddels wordt de site elke maand bezocht door 15.000 unieke bezoekers.

Uniek wil zeggen dat iemand die drie keer per maand de site bezoekt die maand maar één keer meetelt. Met dat bezoekersaantal kan ik natuurlijk niet concurreren met Libelle of Margriet, maar het is toch een mooi aantal. Naarmate ik meer bezoekers heb, word ik een interessantere partij. Daardoor genereert de site steeds meer geld.

Op de site publiceer ik bijvoorbeeld een agenda met activiteiten die in het concept passen. Tot 1 januari was plaatsing op de agenda gratis, maar nu vraag ik er geld voor. Ook plaats ik op de site recensies van boeken. Onderaan de recensie kun je doorklikken naar Bol.com en zo’n boek bestellen. Ook dat levert inkomsten op.

Met Rituals heb ik ook een afspraak. Dat zijn verzorgingsproducten die aansluiten bij de content van mijn site. Als je via SimplifyLife doorklikt naar Rituals en on-line iets bestelt, krijg ik een percentage. Wat ik ook veel doe is ruildeals maken met andere sites. Ik verwijs door naar hen en zij naar mij. Dat genereert niet direct geld, maar het zorgt voor naamsbekendheid en extra bezoekers. Momenteel ben ik in gesprek met trainers en coaches die onder de noemer van SimplifyLife cursussen en begeleiding kunnen aanbieden. Dan werkt de site als intermediair en krijg ik een percentage.

Het liefst zou ik zien dat een grote onderneming de site gaat sponsoren. Er zijn genoeg bedrijven met producten die bij mijn aanpak passen. Rijk hoef ik er niet van te worden, maar ik wil er wel mee in mijn levensonderhoud kunnen voorzien.”

Wilma van Hoeflaken