Melodrama en satire op het ijs

Theater Daklozen On Ice, door RO Theater en Vis à Vis. Concept: Pieter Kramer en Vis à Vis. Script: Helmert Woudenberg. Regie: Pieter Kramer. Gezien: 7/2 Las Palmas, Rotterdam. Daar t/m 2/3. Info: 010-4046888 en www.rotheater.nl.

Voor de ingang versperren bedelaars ons de weg en binnen moeten we ons eerst langs ‘de opvang’ wurmen, waar zwervers rotzooi aan het trappen zijn. Zo word je al in hun wereld ondergedompeld nog voordat de show begonnen is. Die heet Daklozen On Ice en ja, het ijs in de enorme hal waar we mogen plaatsnemen is spiegelglad en echt. Maar de daklozen op het ijs zijn níet echt. Het zijn acteurs van Vis à Vis en het RO Theater die schaatsles hebben genomen. En die nu al schaatsend markante typetjes spelen.

Shamu (Lukas Smolders), eigenlijk een om aandacht smekende Hollandse jongen, doet zich voor als een zielige asielzoeker uit Afghanistan. Met zwartomrande ogen schaatst hij een exotische dans waarbij een zelf rijdende, vol rotzooi beladen winkelwagen als danspartner fungeert. Gerard (Arjen Jonker) is een alcoholist die de gevolgen van zijn deliria ook op het ijs ondervindt. En Miep (Jacqueline Blom) zit in de straatprostitutie. Ineens weet ze weer waar ze de presentator van kent: van de Keileweg!

In het scherpe script van Helmert Woudenberg speelt die presentator (Marinus Vroom) de rol van ijzige professional die zijn medelijden met de daklozen alleen maar veinst. Een nog grotere rol is weggelegd voor de presentatrice, tevens de regisseuse van de show. Althans, in de ingenieuze constructie die Pieter Kramer, de echte regisseur, had bedacht. Daklozen On Ice is een show-in-een-show, want de show van de fictieve regisseuse (Reineke Jonker) heet ook Daklozen On Ice en charitatieve motieven drijven haar. Om de daklozen uit het verdomhoekje te halen mogen zeven van hen één avond schitteren.

Door de show-in-de-show volledig uit de hand te laten lopen leggen Kramer en consorten niet alleen de ineffectiviteit van liefdadigheid bloot maar ook het falen van de politiek. Noch de rechtse politica (Jacqueline Blom, alweer) die de show ter plekke wil verbieden noch de gematigde burgemeester die een leger ME’ers op de plots gegijzelde politica afstuurt weet op de daklozenproblematiek een antwoord.

Vis à Vis, ooit als straattheatergroep begonnen, staat garant voor bruisend spektakel. Met pistoolschoten en een echt politiebusje en een tribune die ineens weg zoeft. En met een heuse kunstschaatsster (Kyra Vancrayelynghe) die op het ijs de prachtigste pirouettes draait. Ontroerend bovendien, want het verhaal voorziet in een hereniging van het schaatsmeisje met haar dakloos geworden vader. Een tweede hereniging maakt het happy end compleet: deze vooral door de RO-acteurs uitstekend gespeelde show is satire en melodrama ineen, een heerlijke combinatie.