Laat me lekker verliefd worden

Reclame voor de scheidingsbeurs maakt van een intieme zaak iets commercieels. Verwerpelijk vindt Thomas Mosk. Haal die billboards weg.

Best spannend als je voor de eerste keer iemand echt leuk begint te vinden. Een treinreis van Groningen naar Maastricht leent zich ervoor om over een mogelijke relatie na te denken. Wat zal ik haar sms-en? Hoe gaat ze reageren? Mijn droom wordt opeens bruut verstoord. Alom aanwezige billboards nodigen mij uit om een bezoek te brengen aan de scheidingsbeurs die 9 februari gehouden wordt in Utrecht. De scheidingsbeurs? Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Stelletjes die ruziën in de rij voor de kassa over wie de toegang moet betalen? Vriendinnengroepjes die eens wat anders willen dan de Libelle zomerbeurs en na een gezellige dag gezamenlijk besluiten hun echtgenoot over boord te zetten?

Een treurig kijkende vrouw drukt haar hoofd tegen haar bijna ex-man. Zo opdringerig, dat als je niet over scheiden nadacht, je er nu niet meer omheen kan. Is het wel zo'n goed idee om een scheiding via billboards aan de man te brengen?

Eerder hebben we de gevolgen kunnen zien van de marketing van de seksualiteit, wat door de Britse filosoof Roger Scruton omschreven wordt als het grootste nadeel van ons huidige economische systeem. Door marketing is seksualiteit uit zijn natuurlijke verband gerukt. Met als gevolg, een extreme focus op het schoonheidsideaal, wat leidt tot problemen als anorexia. Marketing is gericht op het individu en heeft koopgedrag als doel. De nadruk komt te liggen op de bevrediging van het ego; seks is daardoor iets onpersoonlijks geworden. De essentie van een relatie is echter iets wat twee volwassenen samen delen. Hetzelfde geldt voor de keuze voor een scheiding. Persoonlijke morele keuzes mogen niet worden beïnvloed door commerciële motieven.

Het is wachten op STER-spotjes waarin een emotionele stem de kijkers oproept de stap te nemen. De bemiddeling is al geregeld en nu in prijs verlaagd als dit je tweede scheiding is. Het punt is niet dat bemiddelingsbureaus hun deuren moeten sluiten. Een scheiding is iets heel ingrijpends en moet niet gebagatelliseerd worden. Professionele hulp is soms hard nodig. Echter, deze dienst moet niet opgedrongen worden door de marketing hiervan. Ik wil helemaal niet denken aan scheiden.

Meneer Rouvoet, het verbieden van een pornofilm is niet uw juiste prioriteit. Het uitzenden herinnert ons slechts aan de seksuele revolutie. Dit kwaad is al geschied. Beter is u te focussen op nieuwe aspecten van het gezinsleven die ten prooi vallen aan de duistere macht van de marketing. Daarom roep ik u op: haal die poster weg van de Nederlandse stations. Laat mij ongestoord op de terugreis verliefd worden.

Thomas Mosk is masterstudent economie aan de Rijksuniversiteit Groningen