‘Het gaat om de toegankelijkheid’

Wim Pijbes wordt de nieuwe hoofddirecteur van het Rijksmuseum. Van een expositiehal zonder eigen collectie gaat hij naar een museum met grootse collecties op veel terreinen.

„Op zeker moment wordt je de vraag gesteld. Als je dan serieus met de gedachten speelt is het in eens een mogelijkheid.” Vandaag werd bekend dat Wim Pijbes (46) de nieuwe hoofddirecteur van het Rijksmuseum in Amsterdam wordt. Hij volgt op 1 juli Ronald de Leeuw op die met pensioen gaat.

Pijbes werd eind vorig jaar gevraagd voor de functie. „Een absolute prachtbaan in een prachtinstituut dat op het punt staat een nieuwe fase in te gaan.” Hij is niet van plan met het museum een andere koers in te slaan. „De huidige directie is al begonnen met de koerswijziging in de richting van de vermenging van kunst en geschiedenis, het maken van ensembles en het leggen van accenten. Ik zit sinds 2005 in de raad van toezicht, dus het zou ook vreemd zijn om het roer om te gooien. Het museum vaart een uitstekende koers.”

Er zullen dingen anders gaan, maar daarover wil Pijbes pas na zijn inwerkperiode in het Rijksmuseum iets zeggen.

Pijbes gaat van een expositiehal zonder eigen collectie naar een museum met grootse collecties op veel terreinen. „In Rotterdam werkte ik voorturend met kunst van anderen. In het Rijks krijg ik de collectie met kunst en voorwerpen uit de Gouden Eeuw, het prentenkabinet, het Aziatische paviljoen en allerlei deelcollecties op topniveau. Geweldig materiaal om mee te werken.”

Wim Pijbes is niet gespecialiseerd in de Gouden Eeuw, de kernperiode voor het Rijksmuseum. Hij studeerde als kunsthistoricus af met als specialisatie moderne architectuur. „Ronald de Leeuw kwam van het Van Goghmuseum met veel kennis van de negentiende eeuw, zijn voorganger was thuis in de Toscaanse schilderkunst uit met name Sienna en ik heb weer een andere achtergrond. We hebben een keurkorps van tachtig gespecialiseerde conservatoren. Ik heb wel exposities gedaan over de zeventiende eeuw en ben een groot liefhebber van de schilderkunst uit die tijd. Eén van mijn favorieten is Rembrandts Titus, helaas hangt dat in het Boijmans. Ik heb wel eens geschreven dat ik Titus mooier vind dan de Mona Lisa.

Zoals hij ook in zijn periode bij de Kunsthal heeft laten zien is publieksvriendelijkheid belangrijk voor Pijbes. „De presentatie van het Rijksmuseum kan beter tot zijn recht komen. De afgelopen decennia is het museum door kleine verbouwingen wat sleets geraakt. Ik ben blij dat we dat op een grootse manier grondig aanpakken. Het moet ook, want ook buitenlandse musea als Prado en MoMA en straks het Stedelijk zijn ingrijpend verbouwd. Amsterdam en Nederland zijn nu aan de beurt om te laten zien wat voor prachtige musea we hebben.”