Feminisering van de auto

De marketing van autofabrikanten richt zich steeds specifieker op vrouwen.

De Alfavrouw bestaat. Superbaan, superseks, en ja: superauto.

Vrouwenmarketing staat in het bedrijfsleven volop in de belangstelling. Vrouwen vormen voor bedrijven een steeds belangrijker doelgroep – markten, zoals ICT, technologie, financiën en de auto-industrie, die tot voor kort als een typisch mannendomein werden beschouwd, worden langzaam maar zeker door vrouwen geïnfiltreerd.

Op trendslator.nl, een site voor trendwatchers op internet, wordt in dit verband gesproken over de ‘Alfavrouw’, een waardige vrouwelijke tegenspeler van de ‘echte kerel’. Deze groep vrouwen wordt op trendslator neergezet als goed uitziend, behoorlijk ambitieus en blakend van zelfvertrouwen. Zonder te zeuren of te tobben (dat doen hun moeders al) nemen ze als vanzelfsprekend hun plaats in de wereld in, met superbaan, superseks en ja: superauto’s.

Steeds meer autofabrikanten haken in op deze trend. Op de autoshow van Detroit begin januari werd Sex & the City-ster Kim Cattrall door Mercedes-Benz ingezet bij de presentatie van hun nieuwe SUV. Voor een Volkswagen commercial werden supermodel Heidi Klum en haar partner, de zanger Seal, aangetrokken om de Tiguan aan te prijzen.

General Motors opent zijn show in Detroit sinds een paar jaar met wervelende modeshows waarin nieuwe auto’s in combinatie worden geshowd met vrouwelijke artiesten als Mary J. Blige. En zelfs Audi’s supersportwagen R8 wordt in de commercial omlijst door vrouwelijke klanken: ‘The beep beep song’ die wordt gezongen door de relatief onbekende Amerikaanse folkzangeres Simone White.

Audi’s reclamechef Jagoda Becic: „We hebben heel bewust voor dit nummer gekozen omdat we willen laten zien dat het ons bij deze auto gaat om handgemaakte kwaliteit. En niet om een voor de hand liggende zaak bij Audi als snelheid. De R8, de slowest car we’ve ever built, wordt op deze manier niet hard en hectisch, maar langzaam en lieflijk onder de aandacht gebracht.”

Audi is bij uitstek een merk dat zich al jaren mag verheugen in een groot aantal vrouwelijke klanten. De hoofddesigner van de nieuwe A3 cabriolet, Danny Garand, is dan ook van mening dat het moderne vrouwen vooral om stilistische kwaliteit van de wagens te doen is. Volgens Garand zijn Audi’s geraffineerd, als een luxe handtas die je graag dicht bij je houdt. Daarbij is ook de zelfbewuste uitstraling van de wagens belangrijk. Garand: „De moderne vrouw zegt: ‘Hier ben ik, ik mag gezien worden, ik kies voor mezelf en ik kies bewust! En ik verwen mezelf met deze auto!”

Maar ook bij BMW, een automerk met vooral mannelijke klanten, weten steeds meer vrouwen hun weg naar de showroom te vinden. Het bedrijf speelt daar op in met een nieuwe cabriolet 1-serie en verwacht dat die auto vooral veel vrouwelijke klanten zal trekken. Volgens pr-manager Diederik Reitsma van BMW Nederland voelt deze groeiende groep vrouwelijke klanten zich vaak aangetrokken tot merken en producten met een mannelijke uitstraling, waar innovatie en een krachtig, uitgesproken modern design een grote rol spelen. Volgens hem willen ze met een keus voor een dergelijke BMW ver wegblijven van het predicaat ‘typische vrouwenauto’.

Het type auto dat in Nederland helemaal een grote aantrekkingskracht heeft op vrouwen is de cabrio. Ook de zakelijke (lease)markt kiest steeds vaker voor deze modieuze modellen. Vorig jaar werden 9.196 cabriolets verkocht. Daarvan kregen 2.603 cabrio’s een vrouwelijke eigenaar, terwijl 2.584 mannen voor een open auto kozen. De overige cabriolets werden geregistreerd op naam van bedrijven. De grote vraag creëert vanzelf een ruim aanbod. Er is bijna geen autofabrikant meer die geen cabriolet in de aanbieding heeft.