Boerka in de bus

Volgens de Boeddha heb je twee soorten problemen. Ten eerste zijn er problemen waaraan je iets kunt doen. Daarover hoef je je dus geen zorgen te maken. Ten tweede zijn er problemen waaraan je niets kunt doen. Daarover hoef je je dus geen zorgen te maken. Ik zou er nog een derde type probleem aan willen toevoegen waarover je je geen zorgen hoeft te maken: een probleem dat geen probleem is omdat het niet bestaat. Dit derde type speelt vaak een rol bij kabinetsbesluiten.

Naar verwachting neemt het kabinet vandaag een besluit over een verbod op gezichtsbedekkende kleding in het openbaar vervoer. In concreto gaat het over kledingstukken als bivakmutsen, boerka’s en nikabs. Die bivakmutsen staan er natuurlijk alleen maar bij om te verhullen dat het gaat om een boerkaverbod. Het kabinet maakt zich zorgen over een probleem van het derde type. Want hoeveel boerka’s ziet u dagelijks in de bus?

Het gaat om symboolwetgeving, die op geen enkele manier is ingegeven door een reëel maatschappelijk knelpunt. De vraag is natuurlijk waarom het kabinet een dergelijk verbod dan toch wil afkondigen. Voor wie moet de boerka worden verboden? Wie is de benadeelde partij wanneer een vrouw met een boerka in de bus zit? Is het de vrouw zelf? In dat geval heeft het kabinet met de wetgeving kennelijk emancipatoire motieven. De regering is kennelijk van mening dat de traditionele uitdossing van één specifiek geloof de vrije ontwikkeling van de vrouw in de weg zit, althans in het openbaar vervoer. In dat geval ken ik nog wel meer religies die vrouwen onderdrukken. Dan moet het kabinet consequent zijn en ook kruisjes verbieden in de tram en in de bus.

Of is de maatregel bedoeld om ons, gezonde oversekste Hollanders, te behoeden voor de schokkende ervaring om onvoorbereid geconfronteerd te worden met een vrouw in een boerka, hoe miniem die kans ook is? En is dat speciaal in het openbaar vervoer zo schokkend? Is daar onderzoek naar gedaan? En als we gaan verbieden wat we schokkend vinden, dan zou ik ook willen weten welke uiterlijke kenmerken wij nog meer allemaal schokkend vinden in de bus.

Ilja Leonard Pfeijffer