Bedrijven zijn best bereikbaar

Ondernemers in de Randstad vinden dat hun bedrijf de laatste jaren beter bereikbaar is geworden. Zowel per auto, als met het openbaar vervoer. Ook de parkeermogelijkheden in de buurt van het bedrijfspand zijn verbeterd. Dat blijkt uit een gisteren gepubliceerd onderzoek van het ministerie van Economische Zaken.

Het oordeel van de ondernemers staat haaks op dat van de commissie-Kok, die begin vorig jaar juist kritiek uitte op de matige bereikbaarheid van de vijf grote steden in de Randstad – Amsterdam, Almere, Utrecht, Rotterdam en Den Haag. De commissie pleitte ervoor één bestuur aan te stellen voor de hele Randstad, onder meer om de bereikbaarheid te verbeteren. Ook de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) concludeerde vorig jaar april dat de Randstad zijn bereikbaarheid moet verbeteren als een van de maatregelen om de productiviteitsgroei te verhogen. Die groei is laag in vergelijking met andere Europese metropolen, zoals Londen, München en Stockholm, zo stelde de OESO.

Het onderzoek van EZ werd uitgevoerd onder 5.200 bedrijven in 31 Nederlandse gemeenten. Almere zat daar niet bij. De andere vier grote Randstad-steden scoren gemiddeld of hoger waar het de bereikbaarheid per auto (gemiddelde 6,9), de bereikbaarheid per openbaar vervoer (6,2), en de parkeermogelijkheden bij het bedrijfspand (6,4) betreft.

Ten aanzien van het algehele ondernemersklimaat scoort Helmond met een 7,1 het hoogst en Schiedam met een 6,1 het laagst.

De belangrijkste klachten van de ondernemers hebben betrekking op de organisatie van het gemeentebestuur. Ambtenaren zijn moeilijker bereikbaar, klachten indienen is lastiger, verzoeken worden minder snel beantwoord, afspraken worden minder vaak nagekomen en het inlevingsvermogen van gemeentebestuurders is afgenomen.

Over het geheel genomen vinden de ondernemers dat de gemeentelijke organisatie onduidelijker is geworden. In 2005 kreeg dat onderdeel een 5,7, nu een 5,6.