Unilever merkt weinig van afkoelen economie

Levensmiddelenconcern Unilever (bekend van Calvé, Ola, Bertolli, Dove) heeft weinig last van de afnemende economische groei in delen van de wereld. Het Brits-Nederlandse concern verwacht hiervan ook geen grote invloed in 2008, gezien de prognoses die het vanmorgen gaf voor het lopende jaar.

Over heel 2007 kwam de nettowinst uit op 4,05 miljard euro, vergeleken met 3,69 miljard euro in 2006. De omzet steeg met circa 500 miljoen naar 40,19 miljard euro. Vooral de autonome omzetgroei – exclusief desinvesteringen – was met 5,5 procent hoger dan verwacht. Het concern boekte vooral in Europa een sterke groei. In de VS daalde de omzet van huishoudelijke producten en producten voor persoonlijke verzorging. „Dit werd gecompenseerd door een robuuste vraag in voedingsmiddelen”, stelde Unilever vanmorgen. „De consumentenvraag in de VS heeft in zijn totaliteit goed standgehouden.”

Het concern hield vast aan de eerder uitgesproken toekomstverwachting. In het jaar 2010 verwacht Unilever een bruto winstmarge van meer dan 15 procent. Over heel 2007 was deze marge 13,1 procent.

Topman Patrick Cescau zei vanmorgen in een persbericht dat Unilever verwacht dat de groei van de onderliggende verkopen – de autonome omzetgroei – in 2008 zal uitkomen aan de bovenkant van de doelstelling, die een groei voorziet van 3 tot 5 procent.

Op een negatieve Amsterdamse beurs stond het aandeel Unilever rond het middaguur op een verlies van 2,3 procent op 21,16 euro. De AEX-index leverde 1,6 procent in.

Unilever: pagina 19