‘Tv-hit negatief voor boer’

De kijkcijferhit Boer zoekt vrouw versterkt de vooroordelen van stedelingen over boeren. Stadsbewoners die naar dit KRO-programma kijken denken vaker dat boeren behoudend, gesloten, gelovig en ouderwets zijn. Onder stedelingen die niet kijken leeft dat beeld veel minder. Dat blijkt uit een onderzoek van de Radboud Universiteit in Nijmegen. De resultaten van deze studie worden vanmiddag gepresenteerd.

„De conclusies vind ik nogal verrassend”, zegt dr. Henk Westerik. „Boer zoekt vrouw wil juist een gevarieerde kijk bieden op het boerenleven. Er doen gelovige en niet-gelovige boeren mee, sommigen zijn hoogopgeleid, leiden hun boerderij als een bedrijf en hebben geen conservatieve ideeën.”

Volgens Westerik pikken kijkers juist die beelden op die aansluiten bij datgene wat ze al weten. Op het platteland versterkt Boer zoekt Vrouw juist het positieve beeld over het boerenleven. Plattelanders focussen volgens de onderzoeker meer op de schoonheid van het boerenbestaan: het leven dichtbij de natuur en met dieren.

Een onderzoek dat in 2005 werd gedaan in opdracht van het ministerie van Landbouw leverde andere conclusies op. Daarin werd geconcludeerd dat Boer zoekt Vrouw „een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het imago van de boer.” Kijkers zouden meer te weten zijn gekomen over het boerenleven en boeren meer zijn gaan zien als moderne ondernemers en minder als de traditionele ‘Ot en Sien boer’. Een op de zes kijkers zou volgens dit onderzoek een positiever beeld van het boerenbedrijf hebben gekregen.

Afgelopen zondag keken bijna 4,4 miljoen kijkers naar Boer zoekt Vrouw.