Schiedamse wodka miljard waard

Het grootste drankconcern ter wereld, Diageo, spendeert 610 miljoen euro aan een vijftigprocentsaandeel in een joint venture met de ruim 300 jaar oude Schiedamse jeneverstokerij Nolet. Dit oer-Hollandse familiebedrijf met 180 werknemers, in Nederland bekend van de chique Ketel 1 jenever, maakt sinds 1991 ook Ketel One Vodka, voor de Amerikaanse markt.

Dat werd een daverend succes. De joint venture gaat de wereldwijde marketing en verkoop van die wodka op zich nemen. Dit maakten de bedrijven gisteren bekend.

„Wij zijn sterk in Amerika maar Diageo heeft een wereldwijd netwerk”, zegt Jan IJff, directeur bij Nolet. „We gaan gebruikmaken van het distributiesysteem van Diageo.”

Het Britse bedrijf, met beursnoteringen in Londen en New York, had vorig jaar een omzet van 14,6 miljard euro. De winst bedroeg 2,2 miljard. Daarmee is het één van de grootste drankbedrijven ter wereld. Behalve Guinness bier en Smirnoff wodka is Diageo eigenaar van, onder andere, Johnny Walker whisky.

De familie Nolet, die het bedrijf in 1691 oprichtte, behoudt het merkenrecht en blijft eigenaar van de distilleerderij in Schiedam. Ook is afgesproken dat Schiedam de enige productielocatie blijft. „Dat was een absolute voorwaarde”, stelt IJff. „Schiedam is onze basis en ongelofelijk belangrijk voor onze merknaam.”

„Ketel One is een uitstekende premium wodka”, zegt een woordvoerder van Diageo. „Die ontbrak nog in ons assortiment. We hebben veel vertrouwen in dit merk.” Diageo ziet nu af van een overnamepoging van het Zweedse wodkamerk Absolut.

Jenevermaker: pagina 17