Eurlings: misschien wel uitstel kilometerheffing

Minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) zinspeelt op een vertraging van de invoering van een kilometerheffing. De minister, die eind vorig jaar aankondigde vanaf 2011 met rekeningrijden te beginnen, benadrukte gisteren in een debat met de Tweede Kamer dat hij geen zin heeft in een „kamikazeplanning”. „Zorgvuldigheid is belangrijker dan snelheid.”

Bij het rekeningrijden gaan autobezitters betalen voor het gebruik van hun auto in plaats van het bezit. Het kabinet mikt er nog steeds op de kilometerheffing in 2011 voor het eerst voor vrachtwagens in te voeren (en een jaar later voor personenauto’s), maar inmiddels is zeker dat dit niet meer tijdens de huidige kabinetsperiode zal plaatsvinden.

Een van de tegenslagen voor Eurlings is de opstelling van zijn eigen partij. De Tweede-Kamerfractie van het het CDA wil nog niet akkoord gaan met de invoering van de kilometerheffing. Als voorwaarde eist de partij een beter inzicht in de fiscale gevolgen van het rekeningrijden. Die worden pas in mei van dit jaar duidelijk als staatsecretaris De Jager (CDA) een toelichting zal geven.

Bij het rekeningrijden worden de motorrijtuigenbelasting en de BPM-aanschafbelasting (gedeeltelijk) vervangen door een tarief dat afhankelijk is van plaats, tijd, en milieuvriendelijkheid van de gebruikte auto. Maar tussen CDA en PvdA bestaat een verschil van inzicht over de mate waarin autobelastingen worden afgeschaft. Het CDA wil de aanschafbelasting volledig afschaffen terwijl de PvdA vreest dat dit grote risico’s heeft voor de staatsbegroting.

Bij volledige afschaffing van de BPM-belasting verdwijnt in totaal circa 7 miljard euro aan rijksinkomsten. De helft daarvan wordt nu aan investeringen in infrastructuur wordt besteed. Een van de uitgangspunten van de kilometerheffing is dat de opbrengsten volledig ten goede komen aan investeringen in de infrastructuur. Dit zou een gat van miljarden in de staatsbegroting slaan.

Eurlings en minister Bos van Financiën (PvdA) moeten in het kabinet nog overeenstemming bereiken over de mate waarin alle autobelastingen worden afgeschaft. Eurlings zegt dat hooguit zo’n 15 procent van de BPM-belasting eventueel intact blijft.

Lees meer over de plannen van Eurlings via: nrcnext.nl/links