Meer doen dan slecht nieuws vermijden

Na jaren van stabiliteit wil KPN de winst weer laten groeien.

Het bedrijf gaat merken schrappen en wil groeien in mobiele telefonie.

KPN maakte zich de laatste jaren vooral geliefd bij beleggers doordat het weinig slecht nieuws hoefde te brengen. Ondanks de nieuwe concurrentie van kabelmaatschappijen, die het jarenlange monopolie op de vaste telefoonlijn omverwierpen, bleven de resultaten van het telecombedrijf stabiel. Nu is dat niet meer genoeg. KPN moet de komende drie jaar weer gaan groeien, zei topman Ad Scheepbouwer gisteren.

En hoe. Onder de naam Back to growth presenteerde KPN gisteren een ambitieuze strategie voor de komende drie jaar. Terwijl de omzet de laatste jaren bleef steken rond de 12 miljard euro, moet die over drie jaar 15 miljard zijn. Zonder overnames. Ook de operationele winst moet in 2010 meer dan 12 procent hoger liggen dan in 2007. „Om dit te bereiken hebben we zeer ambitieuze doelstellingen voor het senior management, en als ze die halen kunnen ze er ook iets mee verdienen”, zei Scheepbouwer.

De strategie van de afgelopen jaren was om winst en omzet gelijk te houden, ondanks het verlies aan traditionele vaste telefoonaansluitingen. Steeds minder Nederlanders zijn bereid om 18 euro per maand neer te tellen voor een vaste telefoonverbinding. Wie snel internet heeft via de kabel, betaalt immers maar zo’n 5 euro extra om ook vast te kunnen bellen. Bovendien wordt mobiel telefoneren steeds goedkoper. „Het verlies van vaste telefonie gaat met honderden miljoenen euro’s, dus in een jaar raak je meteen 4 tot 5 procent aan omzet kwijt”, zei financieel directeur Marcel Smits gisteren. Voor de winst maakt het verlies aan vaste lijnen zelfs nog meer uit.

Maar KPN denkt nu dat de bodem in zicht is. „We beginnen het lijnverliesprobleem onder controle te krijgen”, zei Smits. De 90.000 vaste lijnen die KPN in de laatste drie maanden van 2007 kwijtraakte, is het laagste aantal sinds eind 2005. Vóór 2010 denkt KPN de verloren omzet uit vaste telefonie te compenseren uit hogeren inkomsten van snel internet en televisie.

Verder gaat KPN merken schrappen. Mede door overnames werkt het bedrijf nu onder namen als Speedlinq, Het Net, Tiscali, Mine en Planet. Dat worden er drie: KPN, Hi (voor jongeren) en Telfort (voor koopjesjagers). Ook de organisatie moet simpeler worden, zodat drama’s als met Internetplusbellen voorkomen worden – op een gegeven moment ging bij deze abonnementsvorm één op de twintig aansluitingen mis. Als er straks een monteur langskomt, moet het in één keer lukken, zegt Scheepbouwer.

De groei in de Nederlandse consumententak moet vooral komen van mobiele telefonie. Het gebruik van internet voor laptops en mobiele telefoons via het UMTS-netwerk groeide in 2007 flink – al maakt KPN niet bekend hóe flink – en het bedrijf verwacht de komende jaren een doorbraak. Meer dan eenvijfde van het geld dat mensen aan hun mobieltje uitgeven, zal in 2010 gaan naar internet en sms, verwacht het bedrijf. De winst van mobiel moet ook stijgen doordat KPN steeds minder geld wil uitgeven aan het gratis weggeven van mobieltjes bij een abonnement. De kosten om een abonnee te werven daalden in een jaar al van 160 euro naar 130 euro.