Grote klant mag altijd de baas bellen

De opsplitsing van ABN Amro mag niet ten koste gaan van haar leidende positie als zakenbank, vindt de nieuwe Britse baas Johnny Cameron. Gisteren legde hij uit hoe dat moet.

De genodigden aan tafel wilden eigenlijk maar één ding weten? Wie kunnen we bellen, als er iets is? Hebben we nog direct toegang tot de top?

Sinds december is Johnny Cameron, de hoogste baas van de zakenbankdivisie van Royal Bank of Scotland, bezig met het geruststellen van de grote zakelijke klanten van ABN Amro in Nederland. Hij organiseerde zes etentjes voor topmannen van Nederlandse multinationals.

En Cameron stélde ze gerust. Hij gaf ze zijn mobiele telefoonnummer.

Sinds RBS in oktober ABN Amro inlijfde, is de hoogste prioriteit van de Schotten: het binnenboord houden van klanten en personeel. De afgelopen weken kwam, in de woorden van Cameron, een einde aan de lange periode van onzekerheid die zowel op de werkvloer heerste als bij de clientèle. Gisteren kondigde hij aan wie de gecombineerde investment bank in Nederland gaat leiden: Jan de Ruiter. Voor de Nederlandse grootzakelijke klanten een bekend gezicht. De Ruiter was binnen ABN Amro al de baas van de afdelingen die zich bezighouden met fusie- en overnameadvies aan en het begeleiden van aandelenemissies van grote multinationals.

In december al werden drie andere hoge managers van ABN Amro bij de nieuw te vormen zakenbank benoemd: Alexandra Cook wordt hoofd van de regio West-Europa en Michiel de Jong van Afrika, Azië en de rest van Europa. Veteraan Wilco Jiskoot wordt speciale adviseur van de raad van bestuur van RBS en zal zich vanwege zijn uitgebreide netwerk en expertise direct met klanten in Nederland blijven bemoeien.

RBS zit in een precaire periode. Ze is bezig de zakenbank los te weken uit ABN Amro. De twee consortiumpartners, Fortis en het Spaanse Santander, kregen andere delen van de bank. De Belgische bankverzekeraar kreeg het Nederlands consumentenbedrijf, de afdelingen vermogensbeheer en bankieren voor rijke particulieren, en de portefeuille met het midden- en kleinbedrijf. Grote zakelijke klanten gingen naar de Schotten.

Bij de gecombineerde zakenbank van RBS en ABN Amro in Nederland werken tussen de 2.500 en 3.000 mensen. Daarvan komen er, volgens De Ruiter, zeker 2.400 van ABN Amro.

Belangrijkste agendapunt voor De Ruiter de komende tijd is het vasthouden van personeel en klanten. Zijn afdeling vormde al de grootste zakenbank van Nederland en ABN Amro wil die positie graag vasthouden. Maar de concurrentie loert.

ING maakte de afgelopen weken haar nieuwe ambitie bekend om de dominante positie van ABN Amro over te nemen. In december wist ING al twee bankiers van ABN Amro over te nemen, eerder vorig jaar al vijf. En ING heeft aangekondigd nog zeker 45 andere talenten aan te trekken, voor de werving daarvan organiseert de bank nu speciale ontbijtsessies.

De Ruiter is er niet bang voor. „Net als ING praat ik ook met mijn mensen. Aan wie ’s ochtends wat later op kantoor verschijnen kan ik zien wie er wat extra aandacht behoeven.”

De Ruiter zag in het afgelopen, roerige jaar 2007 tot zijn verbazing „slechts” zeven medewerkers vertrekken, op een totaal van 250. „We hadden het laagste verloop in jaren.” Maar, realiseert hij zich, vanaf april wordt het spannender. „In maart worden bij ons de bonussen uitgekeerd”, aldus De Ruiter, die zelf ook geregeld door headhunters is benaderd, maar toch koos voor „deze mooie baan”. „Ik heb me voorgenomen om in dit elk geval twee jaar te doen.”

Over hun klanten maken de twee bankiers zich minder zorgen. Al sinds ABN Amro op het punt stond te worden opgebroken door drie buitenlandse banken vreesden veel waarnemers dat veel vaste klanten van de bank, zoals grote multinationals, zouden afhaken. Met de analyse dat ’s lands grootste zakenbank bereid en in staat was om bedrijven in problemen van de ondergang te redden juist omdat ABN Amro Nederlands is, deelt het nieuwe management niet. De Ruiter. „De reddingsacties voor Ahold, Hagemeyer en KPN waren echt niet ingegeven door nationale gevoelens. Het was geen liefdadigheidswerk, het waren vanuit bancair oogpunt zeer interessante deals.” Onder RBS-vlag hoeven klanten niet te vrezen dat hun bank niet thuis geeft, mochten ze inderdaad in de problemen komen.

De merknaam is al helemaal niet van belang, zegt Johnny Camron. „Voor de klant telt vooral dat hij krijgt wat hij nodig heeft, en of er dan ABN Amro of RBS op het afschrift staat is niet het belangrijkste punt.” Binnen een jaar, verwacht hij, zal de naam ABN Amro geleidelijk aan verdwijnen bij de zakenbank. Daarmee zal de bizarre situatie ontstaan dat RBS Nederland in de toekomst gaat concurreren tegen het oude huismerk, want Fortis houdt voor haar zakelijke tak voor het midden- en kleinbedrijf wél de merknaam ABN Amro aan. Hoewel de prioriteit voor Jan de Ruiter vooralsnog ligt op het behoud van bestaande, grote klanten, zal hij de markt voor het mkb niet negeren. „We staan open voor alle bedrijven die onze producten en diensten willen afnemen.”

Behalve van naam zal de oude zakenbank van ABN Amro ook van locatie veranderen. Omdat Fortis het hoofdkantoor aan de Zuidas betrekt, zal RBS op zoek moeten gaan naar nieuwe huisvesting. Johnny Cameron verwacht dat RBS Nederland twee kantoren zal gaan betrekken, beide in Amsterdam.

Lees de reconstructie van de overname op nrc.nl/abn