Mediaplan provincie aangepast

Het bestuur van de provincie Zuid-Holland gaat een vergaand communicatieplan aanpassen na kritiek vanuit Provinciale Staten. Dat heeft een woordvoerder van de provincie bevestigd.

In het voorstel voor een communicatierichtlijn staat dat de provincie zelf kant-en-klare media-producties wil gaan uitzenden in fastfoodketens zoals McDonald’s en aanbieden aan lokale en regionale media. Bijvoorbeeld een interview met een gedeputeerde. Dit communicatieplan is volgens de provincie een reactie op het „versnipperde medialandschap waarbij steeds minder journalisten worden vrijgemaakt voor het volgen van provinciale politiek”, zo staat in de richtlijn.

Een fractielid van D66 zegt in vakblad Binnenlands Bestuur dat de provincie zichzelf niet „als een product moet gaan verkopen”. „Beperk je tot de kerntaken, doe dat goed, dan komt de interesse van journalisten vanzelf.” Leden van Provinciale Staten hadden ook kritiek op de financiële onderbouwing van de plannen. De totale kosten zouden fiks groeien, maar onvoldoende duidelijk was hoeveel precies. Verder moet er meer aandacht komen voor interactie met inwoners van de provincie.

Verantwoordelijk gedeputeerde Martin van Engelshoven-Huls (Communicatie, PvdA) past het voorstel Zichtbaarheid nieuwe stijl, focus op de burger nu aan. Een woordvoerder verwacht dat het op 20 februari opnieuw door Provinciale Staten wordt besproken. De richtlijn moet gaan gelden tot 2011.